Svea Bank AB (publ)

Sveas e-handelsindikator visar: Bromsad tillväxt för landets e-handlare

Dela
Under årets första kvartal slog ränteökningar, inflation och höga elpriser fortsatt hårt mot Sveriges e-handlare. Inför 2023 trodde många på svag tillväxt – något som visade sig bli verklighet. Nu tror sju av tio e-handlare att deras tillväxt kommer vara svag, negativ eller helt utebli under kommande månader. Det visar den senaste e-handelsindikatorn från Svea Bank.

I Svea Banks senaste e-handelsindikator, som besvarats av 502 e-handlare, svarar drygt 36 procent att tillväxten varit svag under årets tre inledande månader. 25 procent svarar att den helt uteblivit. Prognosen för de kommande tre månaderna – april, maj och juni, ser näst intill oförändrad ut. 42 procent tror på en svag tillväxt under kvartalet, medan 21 procent tror att tillväxten kommer utebli. Endast 27 procent av e-handlarna tror på stark eller mycket stark tillväxt.

När e-handlarna jämför med det andra kvartalet under föregående år tror nu 21 procent att försäljningen kommer vara sämre i år. Ungefär 38 procent av e-handlarna tror att försäljningen kommer vara ungefär samma som förra årets. 24 procent är optimistiska och tror att den kommer bli bättre i år.

Svenskarnas försämrade ekonomi har störst påverkan

Enligt e-handlarna är det framför allt försämrad ekonomi bland hushållen som kommer påverka tillväxten negativt. Det uppger 67 procent. Även räntehöjningar och inflation tros ha stor inverkan enligt 59 procent, vilket går hand i hand med att hushållsekonomin försämras. Likt föregående kvartal är det en del som även nu räknar med att de ökade energi- och bränslepriserna kommer bromsa tillväxten. Det uppger 38 respektive 33 procent.

– Att svenskarnas konsumtion minskar till följd av försämrad ekonomi ger självklart ett tydligt avtryck på e-handlarnas tillväxt och försäljning. Det senaste året har varit en stor omställning från pandemiåren då e-handeln gick spikrakt uppåt. Många måste nu lägga om sin verksamhet och sina prioriteringar för att ta sig igenom den här tuffa tiden, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.

God kundservice och effektiv marknadsföring tros stärka tillväxten

E-handlarna spår däremot att god kundservice och effektiv marknadsföring kommer vara det som påverkar tillväxten mest positivt under andra kvartalet. Det uppger 36 procent respektive 30 procent. Många tror även att en ökad efterfrågan, förbättrad ekonomi och sänkt ränta och inflation kommer bidra positivt till e-handeln under kommande månader.

Likt det första kvartalet har många e-handlare utökat marknadsföringen i sociala medier för att förbereda sin e-handelsbutik inför årets andra kvartal, det uppger nämligen 40 procent. Att utforma nya kampanjer och erbjudanden samt att sökoptimera sin e-handelsbutik är också vanliga strategier. Detta uppger 37 respektive 28 procent.

– Vi ser tydligt att det i tuffare ekonomiska tider fortsätter vara viktigt med marknadsföring i sociala medier. Vi ser också att god kundservice är ett växande fokus. Konkurrensen är hård just nu och en bra köpupplevelse med tillhörande god service är numera livsviktigt för att vinna konsumenten, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.

Här är branscherna som kommer gå bäst under Q2 enligt e-handlarna:

1. Begagnat/vintage (1*) 25%
2. Byggvaror/trädgård (10) 23%
3. Livsmedel (2) 18%
4. Sport/fritid (6) 8%
5. Tjänster (5) 4%

*Placering i e-handelsindikatorn Q1 2023 inom parentes.

Nyckelord

Kontakter

Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion

Bilder

Dokument

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye