Svea Bank AB (publ)

Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer

Dela

Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.

Young E-business of the Year arrangeras av Svea Bank i syfte att uppmuntra företagande bland unga och stötta framtidens digitala entreprenörer. Tävlingen anordnas nu för sjunde gången och kan idag ses som en inkörsport till att förverkliga sina entreprenörsdrömmar. 

– Företagande är centralt både för ekonomisk tillväxt och för en hållbar utveckling. Därför är vi väldigt måna om att stötta nästa generations entreprenörer och innovatörer och förse dem med de verktyg som behövs för att utveckla sitt entreprenörskap – från idé till framgång, säger Erik Laaksonen, Juryordförande, Young E-business of the Year. 

Utöver ett stipendium på 10 000 kronor får vinnaren i Young E-business of the Year en gynnsam medieexponering, nätverkande och vägledning från Sveas erfarna experter. Anmälan är öppen fram till den 31 mars. Därefter utser juryn fem finalister och sedan en vinnare som belönas med stipendiet.

– I tävlingen är det själva affärsidén som är det viktigaste, inte paketeringen. Så oavsett om man har en fullfjädrad affärsplan att presentera eller bara några nedskrivna rader är man välkommen att skicka in sitt bidrag. Fokuset ligger på e-business, innovation och entreprenörsanda, inte presentationsteknik, säger Erik Laaksonen, Juryordförande, Young E-business of the Year. 

Medverkade i Draknästet och styrelsemedlem i miljardbolag bland tidigare års vinnare
Under åren har Young E-business of the Year genererat flertalet framgångshistorier om unga människor vars resa satte fart i samband med att de vann tävlingen. Ett exempel är Tilda Wissmar som efter tävlingsvinsten gjorde succé i SVT:s Draknästet, där hon lyckades säkra stora investeringar för sin innovativa produkt – den ätbara skeden. 

Ett annat exempel är Wilma Emanuelsson som utvecklat ett världsunikt eye-tracking-program som hjälper dyslektiker att läsa utan svårigheter. Den uppmärksamhet som Young E-business of the Year medförde motiverade henne att jobba vidare på sin affärsidé och utveckla företaget. Hon har även föreläst på Women in Tech och TedX samtidigt som hon sitter i styrelsen för miljardbolaget Sparc. 

Så här går tävlingen till:
1. Sammanfatta den digitala affärsidén på max tre (3) A4-sidor i PDF-format.

2. Skicka in ditt/ert tävlingsbidrag och kontaktuppgifter till marknad@svea.com senast den 31 mars 2024.

3. Finalister utses i början av april och kontaktas via mejl eller telefon. Besked om vilka som gått vidare meddelas på Sveas TikTok-kanal @sveabank i mitten av april. 

Här hittar du mer information om Young E-business of the Year 2024. 

Kontakter

Bilder

Erik Laaksonen, Juryordförande i Young E-business of the Year
Erik Laaksonen, Juryordförande i Young E-business of the Year
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Dokument

Om Svea

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye