Unik undersökning av medievanor i utsatta områden lanseras på Järvaveckan
IN/LAB (Schibsted och Stiftelsen Tinius) och Stiftelsen Global Village (Järvaveckan) presenterar idag en omfattande studie av medieattityder i utsatta områden, och pekar på både likheter och skillnader mot svenska allmänheten. Syftet med studien och rapporten är att bidra till en djupare förståelse för mediekonsumtionen i det svenska samhället. Rapporten sätter fokus på behov och möjliga lösningar.
– En stark demokrati kräver att oberoende medier når ut brett i samhället, och denna rapport vill bidra till det. Utan att förstå vilka våra utmaningar är kan vi inte arbeta för att möta dem, säger Agnes Stenbom, grundare och vd för Schibsteds inkluderingslabb IN/LAB.
Medietilliten är överlag hög enligt studien, både i utsatta områden och allmänheten i stort. Studien visar dock att nära hälften (48 procent) av boende i utsatta områden och den svenska allmänheten ofta eller ibland aktivt undviker att ta del av nyheter. Boende i utsatta områden anger i högre grad än allmänheten att de ofta undviker nyheterna, och de vanligaste angivna skälen är att nyheterna upplevs som tragiska eller tråkiga – eller att man blir frustrerad när man tar del av dem.
– Nyhetsundvikande är en global trend, och vi ser väldigt liknande signaler i studier av bland annat Reuters News Institute i Oxford, säger Agnes Stenbom.
Rapporten avslöjar också skillnader i hur människor i utsatta områden uppfattar nyhetsmediernas skildringar av samtiden, jämfört med allmänheten. Till exempel upplever 50 procent av de boende i utsatta områden att händelser som koranbränningar skildras på ett obalanserat sätt i nyhetsmedia, jämfört med 36 procent av allmänheten. Dessutom upplever fler i utsatta områden att journalister "får skriva vad de vill" (31 procent jämfört med 19 procent i allmänheten).
– Jag hoppas och tror att denna rapport kan bidra till att mediebranschen ser områden för utveckling och förbättring, där boende i våra mest utsatta områden ges den uppmärksamhet de förtjänar, säger Ahmed Abdirahman, grundare och vd för Järvaveckan.
Undersökningen består av 1008 telefon- och webbintervjuer på svenska, engelska, arabiska och somaliska, genomförda av Novus mellan 30 mars och 9 maj 2023. De som ingår i undersökningen är boende i någon av Sveriges 60 mest utsatta områden. Undersökningen fokuserar på deltagarnas medievanor, förtroendet för olika medier, och informationsbehov. Ett urval av frågorna har även ställts till 1067 personer ur den svenska allmänheten (genom Novus Sverigepanel) för att kunna se om åsikter, attityder eller uppfattningar skiljer sig mellan utsatta områden och den svenska allmänheten.
74 procent av boende i utsatta områden konsumerar nyheter dagligen, jämfört med 91 procent i svenska allmänheten. Drygt en av fem (22 procent) av de boende i utsatta områden betalar idag för någon nyhetskälla, vilket är lägre jämfört med allmänheten (47 procent).
Rapporten kommer att diskuteras i en panel på Järvaveckans stora scen på torsdagen den 1 juni, klockan 17:15.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Agnes Stenbom, vd och grundare, IN/LAB (Schibsted). E-post:agnes.stenbom@schibsted.com.
Ahmed Abdirahman, vd och grundare, Järvaveckan. E-post: ahmed.abdirahman@jarvaveckan.se Telefon: 073-907 75 09.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatser, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. IN/LAB är ett innovationslabb grundat 2022 med ambitionen att nå dem som idag inte litar på och/eller inte konsumerar oberoende nyhetsjournalistik. Bakom initiativet står Schibsteds nyhetsdivision News Media och Stiftelsen Tinius. IN/LAB är en förkortning för Inclusion Lab.
Stiftelsen The Global Village är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden organisation, vars ändamål är att stärka delaktigheten, demokratin och gemenskapen i samhället.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest3.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.
Hanne Kjöller till Svenska Dagbladet3.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
SvD värvar författaren, sjuksköterskan och DN-kolumnisten Hanne Kjöller, i augusti blir hon ny krönikör på ledarsidan. – Det är en av Sveriges mest tongivande, spännande och nyfikna röster som nu ansluter till ledarredaktionen. Hon kommer att tillföra nya perspektiv, inte minst genom sitt patos och sitt mod att våga vara motvalls, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum