Turistrådet Västsverige

Semesterlyx med gott samvete: Västsverige lanserar nya konceptet "Klimatsmart semester"

Den 19 juni lanserar Turistrådet Västsverige sin nya satsning "Klimatsmart semester" för att erbjuda hållbara och upplevelserika resor med minimala koldioxidutsläpp. Tillsammans med fem besöksnäringsföretag i Västsverige vill Turistrådet visa att det är möjligt att resa lokalt, bo bekvämt och samtidigt vara klimatsmart.
Dalslands Aktiviteter, Dals Långed

-       Med vårt nya koncept "Klimatsmart semester" vill vi visa att det är möjligt att resa lokalt, bo lyxigt och samtidigt vara klimatsmart. Vi vill erbjuda en hållbar och upplevelserik semester där besökarna kan njuta med gott samvete, säger Marie Linde, vice vd Turistrådet Västsverige.

De fem boendena i Västsverige som deltar i konceptet är: Erikson Cottage, Lugnåsberget Ekohotell, Swedish Country Living, Inforest, och Dalslands Aktiviteter. Alla boenden är småskaliga familjeföretag där allt är hållbart: från boende, mat och aktiviteter till transporter.

Respektive boendes koldioxidutsläpp har beräknats med hjälp av klimatkalkylatorn på www.klimatsmartsemester.se. Samtliga fem deltagande boendens utsläpp per gästnatt ligger på mellan 0,2 och 1,4 kilo koldioxidekvivalenter– att jämföra med 6,8 kilo för ett genomsnittligt svenskt hotell. Besökaren föreslås resa med tåg och kommer att bli upphämtad vid tågstationen för transport med elbil den sista sträckan. Jämför man med utlandsresmål så genererar en flygresa från Stockholm till London 383 kilo, till Gran Canaria 1148 kilo till Bangkok 2202 kilo. En tågresa från Stockholm till något av de fem boendena genererar mellan 6 och 9 kilo beroende på vart man åker.

Ett av de fem västsvenska boendena är Erikson Cottage. Här kan besökarna paddla och vandra samt övernatta i glashus i skogen. Erikson Cottage har också ett eget gårdsbageri. Hos Inforest bor besökaren i tiny houses i skogarna utanför Hjo, där man njuter av lugnet och avskildheten med naturen som enda granne.

Omgivet av skog, med utsikt över vattnet och placerade på gammal kulturmark, är de arkitektritade eremitstugorna hos Swedish Country Living en naturupplevelse utöver det vanliga. Man har till och med fått ta emot utmärkelsen ”Sveriges mest hållbara upplevelse” 2022.

På det familjeägda ekohotellet Lugnåsberget kan man vandra till historiska platser, paddla kanot eller bara ta det lugnt framför eldstaden. På gården finns höns och under sommaren kan du plocka bär och klappa fåren som betar i trädgården. Hos Dalslands Aktiviteter bor du i arkitektritade glashus mitt i den dalsländska naturen. På plats kan man bland annat fiska, klappa älgar och laga mat utomhus.

De klimatsmarta egenskaperna hos dessa boenden inkluderar solceller och grön el, återvunnet byggnadsmaterial och virke från egen skog, eget vatten från brunnar, kompostering, avfallssortering och användning av naturvänliga rengöringsprodukter. Dessutom används lokalt odlade ekologiska grönsaker och kött från närliggande bondgårdar.

Läs mer på webbplatsen på vastsverige.com: https://www.vastsverige.com/klimatsmart-semester/

Dalslands Aktiviteter, Dals Långed
Swedish Country Living,  Köpmannebro
Swedish Country Living, Köpmannebro
Lugnåsbergets Ekohotell, Mariestad
Inforest, Hjo
Erikson Cottage, Ljungsarp

Turistrådet Västsverige
Bergslagsgatan 2
40544 Göteborg (Gothenburg)

+46 (0)31-81 83 00http://www.turistradet.com

Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor. Genom vår verksamhet bidrar vi till en hållbar utveckling av den västsvenska besöksnäringen i samverkan med företag, kommuner och lokala turistorganisationer - allt i syfte att marknadsföra destinationen Västsverige. Turistrådet Västsverige driver också vastverige.com, den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.

Följ Turistrådet Västsverige

Senaste pressmeddelandena från Turistrådet Västsverige

Pressinbjudan: Årsmöte för Ett enat Bohuslän 8 mars7.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

På fredag den 8 mars är det dags för årsmöte inom Ett enat Bohuslän, en samverkan mellan kommuner, turistorganisationer och besöksnäringsföretag. På Ulkeröds Gård i Hedekas träffas kommunstyrelseordföranden, oppositionsråd, kommunchefer och turistchefer från samtliga kommuner i Bohuslän samt representanter för besöksnäringen och Turistrådet Västsverige. Media hälsas välkomna under hela eller delar av mötet.