Tre generationer blev vinnare när Sommaryran tog plats i Umeå

Postkodlotteriets Sommaryra med 50 miljoner i vinstpotten delades i dag ut till vinnare i Stöcke, Umeå. Tre generationer, Nina, 31, Helena, 52, och Birgit, 92, vann över 13 miljoner tillsammans. Totalt blev 7 personer miljonärer efter dagens utdelning på Skeppsbron i Umeå.
Sommaryravinnarna i Umeå firades på Skeppsbron

I förra veckan stod det klart att postnummer 905 81 i Stöcke i Umeå hade vunnit i Sommaryran. I dag samlades de 94 vinnarna på Skeppsbron för att ta emot sina vinstcheckar och äntligen få reda på hur mycket de vunnit. Familj, vänner, grannar och allmänhet var på plats för att fira vinnarna.

Publiken jublade när den vinnande postkoden ST avslöjades. I postkoden bor sex vinnande grannar, som fick komma upp på scenen för att ta emot sina checkar av Rickard Sjöberg. På deras önskelistor fanns resor, värmesystem och trädgårdsmästare.

Tre generationer som var känslosamma på scenen var Nina, 31, mamma Helena, 52, och mormor Birgit, 92. Tillsammans hade de haft en nervös väntan på dagens vinstutdelning. De fick dra sina checkar en efter en, som alla visade 4 337 433 kronor. En gemensam vinst på över 13 miljoner kronor för familjen, som de vill hyra ett hus i Italien för.
– En trädgårdsmästare vill jag ha, utbrast Birgit. Jag har jordgubbar, morötter, svarta vinbär och potatis, så jag är nästan självförsörjande. Jag är överlycklig. Och jag följer med till Italien!
– Att vi vinner tillsammans är helt otroligt. Vi bor några hundra meter ifrån varandra allihop, sa Helena.
– Man ser att det händer andra, men det händer aldrig en själv. Och att det händer hela familjen är otroligt, sa Nina. Min sambo och jag gifter oss om en månad, det blir en härlig fest!

Marina, 52, hade med sig sin syster upp på scenen. Systrarna bor tillsammans i ett hus med sina respektive barn. När Marina dragit sin check på 4 337 433 kronor brast hon ut i glädjetårar.
– Den senaste veckan har varit overklig, sa Marina. Det blir nog en häst, ta med mig familjen på en bilsemester genom Europa och byta värmesystem i huset!

Om Sommaryran
Postkodlotteriets Sommaryra är en vinst med 50 miljoner kronor i vinstpotten. Under året samlar lottköparen på sig andelar (tio andelar/lott för varje deltagande månad). Hur stor vinsten i Sommaryran blir beror på antalet andelar och lotter. Alla 94 lottköpare i postnummer 905 81 fick dela på hälften av vinstpotten, 25 miljoner kronor. 6 av dessa personer bodde i den vinnande postkoden ST, och de fick även dela på den resterande delen av potten, 25 miljoner kronor.

Sommaryran sänds i TV4 fredagen den 16 juni klockan 19.30.

Bilder från Sommaryran finns att hämta på: https://share.mediaflowpro.com/?JICFFBDN86

För mer information kontakta:
Sophie Westerlund, Pressansvarig produkt-PR Svenska Postkodlotteriet, 073-087 13 42. Sophie.Westerlund@postkodlotteriet.se

Sommaryravinnarna i Umeå firades på Skeppsbron

Svenska Postkodlotteriet är Sveriges största lotteri där du vinner tillsammans med dina grannar, samtidigt som du bidrar till en bättre värld. Nästan en miljon kunder har varje dag chans till nya vinster. Tack vare alla som är med i lotteriet har vi sedan starten 2005 genererat 14,5 miljarder kronor till ideella organisationer. Det gör Postkodlotteriet till Sveriges största privata givare till ideell sektor.