Spendrups Bryggeri AB

Nu lanseras Spendrups Signatur på Systembolaget – en premiumlager bryggd med hållbara metoder

Dela
Efter att ha lanserats på fat tidigare under våren släpps nu Spendrups Signatur på burk på Systembolaget. Ölet är en modern ljus premiumlager bryggd på svenskt maltkorn som tagits fram i samarbete med Lantmännen och deras odlingsprogram Klimat & Natur. Nyheten kombinerar Spendrups 100-åriga erfarenhet av bryggarkonst och framtidens hållbara odlingsmetoder med siktet inställt på att brygga för kommande generationer.

Förra våren inledde Spendrups och Lantmännen ett samarbete kring odling av maltkorn enligt Lantmännens Klimat & Natur-program. Samarbetet innebär att parterna tillsammans odlar maltkorn, huvudingrediensen i öl, med hållbara odlingsmetoder som minskar klimatpåverkan och gynnar den biologiska mångfalden. Maltkornet, som odlats på Högesta Gods, skördades i augusti 2022 och är nu del av familjeföretagets senaste lansering: Spendrups Signatur.

-       Vi har samarbetat med Lantmännen i många år och är stolta över att nu fördjupa det samarbetet ytterligare. Framför allt är vi glada att det är inom ramen för just odlingsprogrammet Klimat & Natur. Vår familj har bryggt öl i 100 år och vi vill såklart fortsätta göra det i minst hundra år till. Med hjälp av Klimat & Natur-kornets minskade miljöpåverkan kan vi nu presentera ett öl som både är hållbart framställt och väldigt gott! Ett öl som representerar Spendrups när vi är som allra bäst, säger Fredrik Spendrup, VD och koncernchef på Spendrups Bryggeri.

Spendrups Signatur är en modern smakrik ljus premiumlager. Ölet klassas som en pilsner i tysk stil med balanserad beska, ren maltig smak och friskhet. Ölet är 100 procent spårbart och bryggd med svenskt kornmalt och humle. Designen på burkens etikett och krandekal syftar till att hylla företagets historia där Louis Gustaf Herbert Spendrup får stå i rampljuset. Det var Louis som köpte bryggeriet i Grängesberg för 100 år sedan efter att han blivit diplomerad bryggmästare på VLB Berlin. Signaturen på burken är från hans ansökan till bryggeriskolan.

-       Det här blir det första ölet med Spendrupsnamnet på som lanseras under min tid som VD, vilket känns stort och väldigt kul! Det har också varit viktigt för familjen att hylla vår historia samtidigt som vi lyfter framtidens råvaror och jordbruk, och jag tycker verkligen att vi lyckats. Detta är ett öl som vi med stolthet sätter vårt namn på, avslutar Fredrik Spendrup.

Spendrups Signatur, 33 cl burk, finns på Systembolaget beställningssortiment från den 1 juni. Artikelnummer 56479, pris 15:90. Sedan tidigare finns ölet på fat på utvalda restauranger som Hantverket, Grand Hôtel och Djursholms Country Club i Stockholm och Dalecarlia i Tällberg.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

 

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye