Här är årets finalister i Sveriges Bästa Gin & Tonic
Finalister: Bartenders
”Aurora” av Anders Larsson, 50 år från Båstad, hovmästare/bartender på Restaurang Riviera
Norrland möter japan. I denna GT uppstår ljuv musik i den unika mixen av söta norrländska hjortron och syrlig yozu, sanchopeppar och körsbärsblom.
”Rhubarb Rhapsody’’ av Albin Malmberg, 20 år från Stockholm, bartender på Terrassen Gröna Lund
Blommig pepprighet bjuds i denna GT, njut av pepparinfuserad gin, syrlighet från rabarber och blommande hibiscustonic.
”Neptune's Delight” av André Norinder, 27 år från Vimmerby, bartender på Guldkant Vimmerby
Denna GT ger en solkyss av fläder, klassisk enbär och örtig citronmeliss, allt insvept i en bedårande mist av apelsinblom.
Finalister: Hemmamixare
”Butterfly Red Cabbage G&T” av Mateusz Mackowski, 31 år från Västerås, Receptionist
Denna GT påminner om en tjusig fjäril som plötsligt landar i grönsakslandet. Glaset förvandlas till en plats av fantasi och glädje med smaker av pepprig tonic, fräsch lime och rödkålssockerlag.
”Ginger, Will you berry me? GT” av Mirell Ekroot, 29 år från Malmö, Butiksbiträde
En flirt mellan den picklade ingefäran och det söta marachinokörsbäret presenteras i denna GT. I en spritsig limetonic balanseras syrlighet, sötma och fräschör. Smakerna förstärks av en nypa havssalt.
”Purple Bloom” av Laurena Eid, 33 år från Stockholm, Finansinspektör
Denna GT är klädd för röda mattan. Fräsch limetonic och gin hoppar i en partyblåsa av två sorters likör, viol och marachino.
I år firar Sveriges Bästa Gin & Tonic åtta år. Tävlingen arrangeras av Schweppes tillsammans med Nöjesguiden för att hylla den fantastiska drinken och kora de mest utsökta och nyskapande varianterna på en GT. Under finalen sätts de tävlandes färdigheter på prov när juryn bedömer smak, kreativitet, teknik och lojalitet till originalreceptet. Juryn består av David Kringlund, dryckesinspiratör och youtuber, Rebecca Brage dryckesprofil och skribent samt Nöjesguidens chefredaktör Pelle Tamleht. En vinnare i respektive kategori koras. Guldmedaljörerna vinner, förutom den prestigefyllda titeln, en drinkvagn, sex Schweppesglas, ett hemmamix-kit med verktyg samt en prissumma på 10 000 SEK per vinnare.
Finalen går av stapeln torsdagen den 21 september på Asian Post Office, Regeringsgatan 66. Finalen är öppen att komma och titta på. Samtliga bartenders finaldrinkar kommer att serveras i baren. Den kommer även att livesändas på drinkgeneratorn.se/sbgtlive. Läs mer om tävlingen och hur du gör för att delta på finaleventet på drinkgeneratorn.se.
För mer information, vänligen kontakta:
Marilyn Roseneld, Communications Advisor, Shomei
marilyn.r@shomei.se, 079 313 20 73
Rose-Marie Hertzman, Presschef, Spendrups
rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070 895 25 67
Nyckelord
Bilder
Dokument
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Därför ska du ”skära” ditt ölskum18.4.2024 09:02:59 CEST | Pressmeddelande
Heineken® går till botten med konsten att servera den perfekta ölen. Med fokus på ölskummet som en nyckelkomponent för smakupplevelsen avslöjar Thomas van Boheemen, Manager Heineken® Global Star Quality, varför det är avgörande att "skära" ölskummet innan servering.
Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande
Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e
Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande
Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.
Desirée Jaks lanserar Melleruds Mästarbrygd 2024 – en mörk stout11.3.2024 10:00:58 CET | Pressmeddelande
Vinnaren av Årets Kock 2023, Desirée Jaks, har traditionsenligt tagit fram sin egen Mästarbrygd tillsammans med Melleruds. Till sin hjälp har hon haft Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups. Årets Mästarbrygd är en kolsvart stout med utsökt rostig maltighet och vitt, krämigt skum.
Spendrups och Trioworld satsar på återvunnen plast22.2.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter omfattande tester under de två senaste åren har nu Spendrups gått över till 30 procent återvunnen plast i all plast som används runt pallar och dryckestråg. Det kommer att ge en besparing på 150 ton ny plast och 200 ton koldioxidekvivalenter årligen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum