Turistrådet Västsverige

Ny evenemangskalender samlar musikevenemang i Västsverige

Musik i Västsverige samlar Turistrådet Västsverige alla typer av konserter, festivaler och annan livemusik. Genom att samla alla musikevenemang på en och samma webbplats är tanken att underlätta för gästerna att hitta rätt, och göra det lättare för arrangörer att nå ut till publiken.

- Musikevenemang i alla former lockar otroligt många människor till vår region varje år. Ändå har det inte fram tills nu funnit en enskild webbplats som samlar information om alla typer av livemusik i Västsverige, utan man söker information på olika sajter, biljettsidor och i sociala medier. Vi hoppas att denna evenemangskalender ska vara till stor hjälp och nytta för evenemangsbesökare och arrangörer, säger Gunilla Davidsson, projektledare kulturturism, Turistrådet Västsverige.

Den nya webbplatsen är en del av vastsverige.com, som hade 8,8 miljoner besök under 2022, och som driver mycket trafik till regionens besöksnäringsföretags egna sidor. På Musik i Västsverige hittar besökaren information om alltifrån storstaden Göteborgs arenakonserter och festivaler till de mindre orternas intimare scener och evenemang. Alla genres – alltifrån pop, rock och jazz till klassisk musik är representerade. Projektet är ett samarbete med Turistrådets Västra Götalandsregionen-kollegor på Förvaltningen för kulturutveckling.

- Med gemensamma krafter har vi lyckats synliggöra en mångfald av högkvalitativa musikarrangemang inom både smala och breda genrer. Jag ser fram emot ett fortsatt samarbete med Turistrådet där vi både kan stärka kulturen och glädja många besökare, säger Carita Forslund, konsulent i festival- och arrangörsutveckling på Förvaltningen för kulturutveckling.

Listar även musikpaket

Många västsvenska hotell och andra boenden erbjuder gästerna renodlade musikpaket, där man kombinerar en övernattning med god mat och dryck och en musikalisk upplevelse. Även denna typ av paket listas på Musik i Västsverige-webbplatsen.

- Många letar efter en upplevelse att ge bort i present, eller att själva unna sig en upplevelse med övernattning och god mat. Så genom att samla utbudet på en plats underlättar vi för gästen att hitta sin musikupplevelse, säger Gunilla Davidsson.

Länkar

Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor. Genom vår verksamhet bidrar vi till en hållbar utveckling av den västsvenska besöksnäringen i samverkan med företag, kommuner och lokala turistorganisationer - allt i syfte att marknadsföra destinationen Västsverige. Turistrådet Västsverige driver också vastsverige.com, den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.

Följ Turistrådet Västsverige

Senaste pressmeddelandena från Turistrådet Västsverige

Pressinbjudan: Årsmöte för Ett enat Bohuslän 8 mars7.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

På fredag den 8 mars är det dags för årsmöte inom Ett enat Bohuslän, en samverkan mellan kommuner, turistorganisationer och besöksnäringsföretag. På Ulkeröds Gård i Hedekas träffas kommunstyrelseordföranden, oppositionsråd, kommunchefer och turistchefer från samtliga kommuner i Bohuslän samt representanter för besöksnäringen och Turistrådet Västsverige. Media hälsas välkomna under hela eller delar av mötet.