Svea Bank AB (publ)

Forshaga, Svalöv och Tibro: Här är Sveriges bästa e-handelskommuner

Dela
Precis som andra branscher har e-handeln präglats starkt av den svaga konjunkturen. Trots det startades hela 3 995 e-handelsföretag under 2022 och vissa delar av landet har varit mer aktiva än andra. Forshaga, Svalöv och Tibro är de kommuner där e-handeln haft störst framfart, visar kartläggningen Sveriges bästa e-handelskommuner av Svea Bank.

Svea Bank släpper nu sin årliga kartläggning Sveriges bästa e-handelskommuner, där listan i år toppas av Forshaga kommun. I den värmländska kommunen startades i snitt 0,7
e-handelsbutiker per 1 000 invånare. Därmed tar sig kommunen från plats 206 i fjolårets ranking till första plats på årets lista.

Kommunerna Svalöv och Tibro hade också en stark utveckling under 2022. Svalöv tar sig i år från plats 130 upp till en andra plats på listan. Tibro, som under fjolåret låg på plats 93, hamnar i årets kartläggning på tredje plats. På topp-10-listan hittas även Hultsfred och Lilla Edet som även de klättrat många placeringar. I botten finns Malung-Sälen, där inte ett enda
e-handelsföretag öppnat under förra året.

– Vi på Svea kartlägger regelbundet e-handelns utveckling och i riket som helhet kan vi se att det startats något färre e-handelsföretag jämfört med föregående år. Klimatet för e-handlare har hårdnat och fokus har skiftat från att nå snabb tillväxt till att sänka kostnader och effektivisera sin verksamhet. För de företag som lyckas möta konsumenternas efterfrågan finns dock fortsatt goda möjligheter att växa. Därför är det glädjande att vissa delar av landet tycks ha en fortsatt positiv framtidstro på e-handeln, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.

– Så roligt att Forshaga ligger på plats nummer ett! Kul att en mindre kommun som Forshaga sticker ut i detta sammanhang och att kombinationen med näthandel ger företagare på mindre orter möjlighet att nå ut till en bredare kundbas. Förhoppningsvis känner företagen att det är möjligt att driva och utveckla sina e-handelsföretag här i Forshaga, säger Selma Hodzic, Näringslivsutvecklare i Forshaga kommun.

I landet som helhet startades det nära 0,4 e-handelsbutiker per 1 000 invånare år 2022. Kartläggningen bygger på statistik från UC.

Topplista: Sveriges bästa e-handelskommuner

1. Forshaga 0,691 (206*)
2. Svalöv 0,622 (130)
3. Tibro 0,614 (93)
4. Sigtuna 0,598 (17)
5. Sollentuna 0,590 (4)
6. Sundbyberg 0,573 (2)
7. Hultsfred 0,569 (55)
8. Lilla Edet 0,554 (61)
9. Åstorp 0,551 (13)
10. Upplands Väsby 0,548 (15)

*Förra årets placering inom parentes

Nyckelord

Kontakter

Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion

Bilder

Dokument

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye