Fortsatt rekordhög andel biodrivmedel under inledningen av 2023 – reduktionsplikten bidrar till klimatmålen
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom bränsle- och drivmedelsbranschen. Andelen hållbara biodrivmedel var 26,7 procent under första kvartalet 2023 vilket är högre än motsvarande period 2022. Om alla biodrivmedlen i stället hade varit fossila hade utsläppen varit 5,5 miljoner ton högre och uppgått till ca 22 miljoner ton.

Andel biodrivmedel rekordhög under inledningen av 2023
Omställningsbarometern visar att under första kvartalet 2023 var andelen biodrivmedel högre än motsvarande period 2022. Andelen hållbara biodrivmedel var 26,7 procent vilket kan jämföras med 25,4 procent för motsvarande period föregående år. Helåret 2022 var ett rekordår där andelen hållbara biodrivmedel i Sverige uppgick till 26,4 procent.
Utan biodrivmedel hade utsläppen varit 5,5 miljoner ton högre
Nyligen släppte Naturvårdsverket preliminär utsläppsstatistik för 2022. De totala utsläppen minskade med ca 5 procent. Minskningen märks framför allt för arbetsmaskiner och inrikes transporter vilket Naturvårdsverket främst förklarar med ökad elektrifiering och högre inblandning av biodrivmedel. Enligt Naturvårdsverkets preliminära statistik uppgick koldioxidutsläppen från inrikes transporter och arbetsmaskiner år 2022 till 16,5 miljoner ton.
”Enligt vår bedömning skulle utsläppen i Naturvårdsverkets redovisning för 2022 varit en tredjedel högre och uppgått till ca 22 miljoner ton om alla biodrivmedel som levererades under 2022 hade varit fossila”, säger Viktor Gunnarsson, ansvarig för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige.
Reduktionspliktsnivåerna för åren 2027-2030 – ett oskrivet blad
”Sverige har sedan länge en särställning med högst andel biodrivmedel i hela Europa - mycket tack vara reduktionsplikten. Regeringens föreslagna sänkning av reduktionsplikten till 6 procent för bensin och diesel kommer att öka utsläppen med 4 miljoner ton koldioxid 2024 jämfört med 2023 och ännu mer jämfört med de nivåer som annars hade gällt 2025 och 2026. Vad som händer efter 2026 när det gäller biodrivmedel i vägtrafiken och för arbetsmaskiner – och därmed för koldioxidutsläppen är ett oskrivet blad. Enligt regeringens promemoria om sänkta reduktionspliktsnivåer som presenterades igår slopas de fastslagna nivåerna för 2027-2030 och regeringen kommer i stället att återkomma senare till riksdagen gällande dessa år", fortsätter Viktor Gunnarsson.
Drivmedelsbranschen bygger publik laddinfrastruktur i snabb takt
År 2022 stod elbilar för 33 procent av nybilsförsäljningen jämfört med drygt 19 procent 2021 och vid årsskiftet 2022/2023 rullade ca 200 000 elbilar på våra vägar runt om i Sverige. Under första kvartalet 2023 var andelen elbilar bland nyregistreringarna 36 procent.
”För att elektrifieringen ska kunna fortsätta i ett högt tempo så behövs det en tillgänglig och publik laddinfrastruktur. Drivkraft Sveriges medlemmar Circle K, OKQ8, Preem och St1 har höga ambitioner och bygger nya laddstationer för både personbilar och lastbilar i snabb takt. I maj 2023 hade medlemsföretagen sammanlagt 200 publika laddstationer med totalt 627 laddpunkter", avslutar Viktor Gunnarsson.
Nyckelord
Kontakter
Viktor GunnarssonAnsvarig Konkurrenskraftsfrågor Drivkraft Sverige
Tel:076 - 147 63 45viktor.gunnarsson@drivkraftsverige.seLänkar
Om oss
Drivkraft Sverige är bränsle- och drivmedelsbranschen branschorganisation. Omställningsbarometern, som ges ut fyra gånger per år, mäter trycket i omställningen hos branschen som befinner sig mitt i en omställning från fossilt till fossilfritt. Biodrivmedel och elektrifiering är hörnstenar för att lyckas bli klimatneutrala till 2045.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Ny indikator visar att elbilarna halkar efter laddinfrastrukturen11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom bränsle-, drivmedels- och laddbolagsbranschen. I denna utgåva tar vi tempen på elektrifieringen i Sverige och grannländerna Danmark, Finland och Norge. Vår nya indikator visar att elbilarna halkar efter utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen – både i Sverige och våra grannländer.
Koldioxidutsläppen minskar men ytterligare åtgärder behövs29.9.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag Omställningsbarometern som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbolagsbranschen.
Drivkraft Sverige välkomnar ny lagrådsremiss om elmarknaden7.8.2025 16:27:18 CEST | Pressmeddelande
Regeringen beslutade tidigare idag om en lagrådsremiss för förbättrad utformning av elmarknaden. Drivkraft Sverige välkomnar förslagen i lagrådsremissen som syftar till att underlätta nya nätanslutningar.
Medvind för HVO100 – försäljning och antal pumpar ökar kraftigt12.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbranschen i Sverige. Leveranserna av HVO100 fortsätter att öka under inledningen av 2025. Även antalet stationer med minst en HVO100-pump hos Drivkraft Sveriges medlemmar och partners fortsätter att öka.
Göteborg Energi utsedd till Årets Effektivaste Elnätsbolag26.3.2025 16:06:30 CET | Pressmeddelande
Göteborg Energi har utsetts till Årets Effektivaste Elnätsbolag av Drivkraft Sverige - branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Priset, som delades ut i samband med konferensen ”e-Mobility 2025” i Stockholm, togs emot av Lars Edström, vd för Göteborg Energi Nät AB.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum