Stämpeln i bilens servicebok kan vara värdelös
Detta konstaterar Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) efter att ha granskat ett antal serviceböcker från biltillverkarna kring vilka uppgifter som rapporteras in i dem.
Anledningen till detta beror på att serviceböckerna främst är utformade för det egna nätverket med auktoriserade verkstäder. Även om serviceprotokollen fylls i till punkt och pricka är det ytterst få biltillverkare som kräver in all serviceinformation i serviceboken. De behöver helt enkelt inte alla uppgifter då de går i god för att deras egna verkstäder gör ett fackmässigt jobb med rätt kunskap, verktyg, material och serviceanvisningar.
En stämpel i billverkarens servicebok är allt som oftast en falsk trygghet för de bilägare som anlitar en oberoende verkstad. Därför introducerade SFVF för snart sju år sedan ett samarbete med företaget Digital Servicebook som ger bilägaren en giltig stämpel med korrekt servicedokumentation och där bilägaren och verkstaden kan känna sig trygg. I denna servicebok äger bilägaren all data och denna ”flyttas över” till nästkommande ägare när bilen säljes.
Nybilsgarantin gäller som allmänt känt alltid om den oberoende verkstaden utför en service fackmässigt. Det finns dock inga krav på hur denna ska dokumenteras då det är bilägarens ansvar att spara själva serviceprotokollen. Med korrekta protokoll garanteras bibehållen nybilsgaranti och bilens andrahandsvärde. Men om bilägarens protokoll under bilens livslängd råkar försvinna kan bilen tappa i värde och verkstäderna som gjort service riskerar att hamna i dålig dager om garantin nekas.
Den största problematiken är dock att övertyga både bilägare och verkstäder om att en stämpel i biltillverkarens servicebok inte har något värde utan serviceprotokoll. För att komma runt detta kommer det därför finnas en möjlighet för verkstäder och bilägare att till en mindre tilläggskostnad från och med i augusti månad att i digital-servicebook.com/ få en dubbelregistrerad service även i biltillverkarens servicebok.
Systemet ger då en helgardering för oroliga bilägare och verkstadsägare, samtidigt som den falska tryggheten byts ut till äkta trygghet då stämpeln garanterar att bilens nybilsgaranti fortsätter gälla, samtidigt som bilens andrahandsvärde bibehålls.
Kontakt:
SFVF Digital Servicebook
Ulf Stefansson, jurist Daniel Walhjalt, Sales Manager Sweden
ulf.stefansson@sfvf.eu dw@digital-servicebook.com
08-519 475 15 070-428 67 84
Nyckelord
Kontakter
Bo EricssonVD Sveriges Fordonsverkstäders Förening - SFVF
Tel:+46 (0)8 519 475 11Tel:+46 (0)72-5851954bo.ericsson@sfvf.euSveriges Fordonsverkstäders Förening - SFVF Är en branschförening där verkstädernas frågor står i centrum. SFVF är Nordens största verkstadsförening inom fordonsbranschen och representerar över 2000 seriösa medlemsföretag från både lätta och tunga sidan. SFVF:s medlemmar består av professionella service, däck, rekond, glas, lack och skadeverkstäder. Hos SFVF är även företag som jobbar med försäljning av bil, lastbil, husvagn och husvagnar medlemmar. SFVF - samverkar med myndigheter, departement och organisationer på både den svenska och europeiska fordonseftermarknaden. SFVF - bevakar, informerar, är med och påverkar regler, lagar och övergripande beslut i branschen. Allt för att förbättra villkoren både för bilägare och medlemsföretagen. Sveriges Fordonsverkstäders Förening Är medlem i CECRA - https://www.cecra.eu/ som är den europeiska samarbetsorganisationen för fordonshandel och fordonsverkstäder. Är medlem i det internationella skadenätverket AIRC - https://airc-int.com/SFVF driver genom samarbetet med AFCAR - https://www.afcar.eu/ kampanjen för bilägarnas och verkstädernas rättigheter, Rigth-to-Repair Campaign, förkortat R2RC.
Följ Svenska Fordonsbranschen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska Fordonsbranschen
Därför bör vi ha ett RUT-avdrag för bilreparationer27.9.2023 11:10:58 CEST | Pressmeddelande
En pressad ekonomi för många bilberoende i Sverige bidrar till att många bilägare drar in på service och reparationer. Dåligt underhållna bilar riskerar drabba trafiksäkerheten och miljön, därför behövs ett RUT-avdrag för bilreparationer riktat till bilägare i glesbygd. Några av de samhällsgrupper som får bära en extra tung ekonomisk börda är de som bor i Sveriges utpräglade glesbygdsområdena och är helt beroende av sin bil för att kunna klara vardagen.
Därför behöver vi en beredskapsplan för våra bilverkstäder och bildelsgrossister7.8.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Regionala och globala kriser i närtid som de omfattande skogsbränderna 2014 och 2018 och coronapandemin har påmint oss om vikten av fungerande krisberedskap. Och kriget i Ukraina påminner oss om hur viktiga våra fordonsparker blir i krig.
Därför bör du lämna bilen till en ”Godkänd Bilverkstad”2.8.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vi jobbar målmedvetet med att få fler bilverkstäder att ansluta sig till branschstandarden ”Godkänd Bilverkstad”, för att alla ni bilägare ska känna er tryggare och nöjdare efter ert besök på bilverkstaden, skriver Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).
Därför är reduktionsplikten en miljöpolitisk illusion10.7.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den svenska reduktionsplikten skapar inga verkliga miljövinster men har däremot drabbat många bilberoende hushåll på landsbygden. Vi välkomnar att regeringen nu låter snabbutreda klimatpolitiken, skriver Sveriges Fordonsverkstäders Förening och Sveriges Bildelsgrossister Förening.
Ny certifiering för verkstäder dröjer - Sverige först ut5.7.2023 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
EU:s nya behörighetscertifiering av stöld- och säkerhetsrelaterad fordonsdata - SERMI - skulle ha införts den 1 augusti i hela unionen. Men nu senareläggs införandet, men Sverige blir först med att sjösätta SERMI.