Ny teknik ger scenkonstupplevelse på tre scener, i tre länder – samtidigt!
Föreställningen Tre Rum gör något som tidigare aldrig gjorts på en teaterscen – den framförs i tre länder samtidigt. Med en fysisk skådespelare på varje scen, möts tre skådespelare inför tre olika publiker. Premiär i Trondheim, Sundsvall och Jakobstad den 12 september – simultant.

I Tre Rum länkas för första gången skådespelare samman över tidszoner och landsgränser för att spela med varandra utan skärmar. Här spelar skådespelare i Sverige, Norge och Finland med i samma pjäs samtidigt trots att de befinner sig på scener i olika länder. En huvudkaraktär kommer alltså att finnas på plats fysiskt på en scen i respektive land medan de två skådespelarna som spelar på distans från andra scener projiceras på scen genom transparenta skärmar. Allt detta tack vare kommunikationsteknik med minimal fördröjning av ljud och bild.
–Trots att pjäsen är specialskriven för just den här tekniska möjligheten är det berättelsen och relationerna som står i fokus – tack vare tekniken och inte tvärt om. När vi kan länka ihop våra liv och länder ser vi också de gemensamma nämnarna hos varandra. Att man på andra platser i världen, på exakt samma tid, brottas med samma eviga problem – att vara människa. Alla de små val som tillsammans bildar livet, säger Filip Alexanderson, manus och regi.
Tre Rum handlar om de avgörande livsvalen. Om det stora i det lilla.
– Jag hoppas att publiken kan få uppleva en existentiell känsla av samhörighet med varandra, vare sig de är yngre, äldre, har föräldrar eller är det själva. Att de ska tänka på sina livsval, inspireras att kanske göra nya. Det är aldrig för sent att lappa ihop en trasig relation, eller att ge sig ut på ett nytt äventyr, säger Filip Alexanderson.
Tre Rum har utgjort grunden för testning av låglatensteknik inom nordisk scenkonst i samarbetsprojektet Innovative Rooms. Projektparter är Riksteatern i Sverige, Tromsö kommun i Norge och Centria yrkeshögskola i Finland.
I föreställningen talas rikssvenska, finlandssvenska, norska och finska. Föreställningen textas på finska, svenska och norska.
Samarbetspartners: Schaumansalen/Jakobstad, Karleby Stadsteater, Rosendal Teater, Trykkeriet Scene, Beaivváš Sámi Našunálateáhter, Sundsvalls kommun, Teater Västernorrland, Scen Sundsvall, North Cultitude6263, Artplant.
Med stöd av Kulturrådet (Sverige), Kulturfonden Sverige-Finland (Sverige) Nordisk kulturkontakt, Nordiskkulturfond, Trøndelag Fylkeskomune,(Norge )Sparbanken 1(Norge), Trondheim kommune (Norge), Svenskakulturfonden (Finland), Undervisnings- och kulturministeriet (Finland) och Keski-Pohjanmaan Kulttuurirahasto(Finland). I samarbete med Epson, Net Insight, Remote North (NCDP),Mobile Links och regionala nätägare som Servanet, Norrsken, Härjeån, Ren Röros, NTE, JNT, Keskikaista och de nationella akademiska nätverken Funet, Sunet och Sikt.
Konstnärligt team
Manus: Filip Alexanderson
Regi: Filip Alexanderson
Scenografi: Marika Feinsilber
Kostym: Frida Hultcrantz
Maskdesign: Linda Sandberg
Ljuddesign: Anton Söderberg
Dramaturg: Alexander Charlamov
Idé och konstnärlig koordinering: Andreas Brännlund
Research och idéarbete: Andreas Westerberg
Nyckelord
Kontakter
Anna GerdinPR och PressansvarigRiksteatern
Tel:08-531 99 188Tel:070-637 59 62anna.gerdin@riksteatern.seLänkar
Om oss
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Rasism och kulturella krockar – Sverigepremiär för prisbelönta Nu är jag Medea27.9.2023 11:38:24 CEST | Pressmeddelande
I kritiker- och publiksuccén Nu är jag Medea vävs Khadija El Kharraz Alamis självbiografiska berättelse om att växa upp mellan två världar ihop med Euripides klassiska drama om Medea. En föreställning som beskrivs som en övning i att acceptera det okända, omfamna ilska och tillåta sig att förlåta. Premiär den 1 oktober i Stockholm.
Bröderna Lejonhjärta fyller 50 år och spelas för första gången på svenskt teckenspråk25.9.2023 10:19:01 CEST | Pressmeddelande
Astrid Lindgrens älskade berättelse Bröderna Lejonhjärta fyller i år 50 år. En tidlös saga som förtrollar publik i alla åldrar och omfamnar det extraordinära. För första gången spelar nu Bröderna Lejonhjärta på svenskt teckenspråk i en samproduktion mellan Riksteatern Crea och norska Teater Manu. Premiär den 30 september i Hallunda.
Nytt dansverk säger ja till livet i en pessimistisk tid22.9.2023 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
I koreografen Viktor Fröjds nya verk Locus får publiken följa med på en resa i det lekfulla, rituella och sårbara. Tre dansare rör sig mellan improvisation och koreografi och låter publiken förstå att det går att skapa magi där man inte trodde att det fanns. En samproduktion mellan Riksteatern och Scenkonst Sörmland. Premiär 29 september i Eskilstuna.
Riksteatern och Unga Dramaten gör popkonsert-inspirerad övernaturlig thriller19.9.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Flickor som försvinner är en rysare med klubb- och konsertkänsla. I en mystisk och suggestiv värld utspelar sig en berättelse om en flickas ouppklarade försvinnande i en svensk småstad, och om ett explosivt tonårsuppror. Premiär med Riksteatern den 3 oktober. Dramatenpremiär den 15 december i Målarsalen.
Marianne Mörck gör 130 föreställningar av Britt-Marie var här - “Inget märkvärdigt!”14.9.2023 05:30:00 CEST | Pressmeddelande
Marianne Mörck ger sig återigen ut på Riksteaterturné med Britt-Marie var här. I höst turnerar hon från Övertorneå till Halmstad och kommer ha spelat rollen som Britt-Marie 130 gånger. Dessutom spelar hon alla 18 rollerna i pjäsen helt själv. Men Marianne Mörck tycker inte att detta är något särskilt att uppmärksamma.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum