Unga Journalistpriset står redo att ta emot nya tävlande
Unga Journalistpriset vill bidra till att lyfta fram ungas perspektiv i journalistiken, uppmuntra deras berättande i text, video och ljud och stärka deras förmåga att navigera i det digitala medielandskapet. Nu drar årets upplaga av tävlingen igång och alla elever, från årskurs sex till sista året i gymnasiet, är välkomna att vara med.

– På Aftonbladet brinner vi för journalistiken och dess framtid. Unga Journalistpriset är ett sätt att väcka intresset och engagemanget hos unga som kanske en dag vill jobba inom media. Vi vill verka för att deras röster ska höras i samhällsdebatten. Unga Journalistpriset ger oss också möjlighet att bygga starkare relation till yngre läsare, lyssnare och tittare, säger Aftonbladets chefredaktör Lena K Samuelsson.
Unga journalistpriset delas ut av Aftonbladet tillsammans med Mobile Stories och Mediekompass. De tävlande har chans att vinna 10 000 kronor till klasskassan, men också möjligheten att få sitt bidrag publicerat i Aftonbladet.
– Att ge unga möjlighet att uttrycka sig genom journalistik stärker deras förmåga att påverka samhället, vilket är avgörande för en levande demokrati, säger Boel Nygren, mediepedagog på Mediekompass.
Unga journalistpriset syftar i första hand att ge unga chansen att lyfta sina perspektiv i samhällsdebatten och fördjupa deras förmåga att tänka källkritiskt, men även för att skapa intresse kring journalistik bland personer i högstadie- och gymnasieåldern och stärka deras förmåga att navigera i medielandskapet.
– Vi ser med glädje att engagemanget ökar när det gäller att lyfta unga röster och låta eleverna aktivt delta i samhällsdebatten på skolor runt om i landet. Till exempel har Mobile Stories verktyg och plattform använts för att intervjua partiledare, ministrar och representanter för de olika partierna. Med tävlingen Unga Journalistpriset får det unga perspektivet ännu större spridning i samhället, säger Lotta Bergseth, vd för Mobile Stories.
Elever som vill vara med i tävlingen ska producera text och bild, video eller podd. Former som de kan använda sig av är reportage, debattartikel eller personporträtt och det går att skicka in bidrag fram till den 10 november 2023.
Därefter sätter juryn igång arbetet med att kora en vinnare. I år kliver Aftonbladets reporter Lina Dawood in i juryn tillsammans med Boel Nygren, mediepedagog på Mediekompass, Lotta Bergseth, vd för Mobile Stories, Jenny Sköld, ordförande och ansvarig utgivare för Mobile Stories och Zakaria Hassan, student och profil i Bakom nyheterna, Schibsted IN/LABs initiativ för att sprida kunskap om media på Tiktok.
– Jag brinner för att unga ska ta plats och få en röst i etablerade medier och hoppas att det haglar in bidrag som visar bredden och vidden i vårt avlånga land, allt från debattartiklar, till reportage, till tv-journalistik och att vi får ett riktigt ”åh jäklar!”-moment när vi går igenom bidragen, vare sig det är ett nytt perspektiv eller en oväntad granskning, säger Lina Dawood.
Förra året vann sjätteklassarna Zainab Eliwy, Zain Tayeh och Ibtisam Jaber. De skrev en debattartikel om att medier rapporterar ensidigt och negativt om deras skola i Rosengård. Förra årets vinnarbidrag går att läsa här. En intervju med vinnarna finns här.
– Det var svårt att skriva texten. Det tog oss tid, några veckor, men vi fixade det till slut, sa Zain Tayeh i samband med vinsten.
På Unga journalistprisets hemsida finns all praktisk information som behövs för att delta i tävlingen. Där finns också konkreta tips till elever som vill delta från Aftonbladets journalister. Sista datum för att skicka in bidrag till tävlingen är 10 november 2023.
Tävlingen är öppen för alla elever från årskurs sex till trean på gymnasiet.
Fakta, Unga Journalistpriset
- Unga Journalistpriset instiftades 2019. Bakom priset står Aftonbladet tillsammans med Mobile Stories och Mediekompass.
- Mobile Stories stöttar unga i att delta i det demokratiska samtalet. De gör detta genom ett utbildande publiceringsverktyg, som kan användas i undervisningen, i biblioteksverksamhet, av ungdomsråd – eller för att starta digitala skoltidningar..
- Mediekompass, som ”Tidningsutgivarna (TU)” står bakom, arbetar för att hjälpa skolan med undervisning om och med medier och journalistik.
- Mobile Stories har i samarbete med Mediekompass tagit fram ett ”lektionsupplägg” för lärare som vill producera och publicera material med sina elever i samband med tävlingen. Man kan även ta del av Mediekompass publicistguide för skolor.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonas Sylvén-Möller, projektledare, Aftonbladet. Telefon: 072 855 24 04. E-post: jonas.sylvenmoller@schibsted.com
Lotta Bergseth, vd, Mobile Stories. Telefon: 070-7414833. E-post: lotta@mobilestories.se
Boel Nygren, mediepedagog, Mediekompass, Telefon: 086924633, boel.nygren@tu.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder




Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum