Fjorton kreatörer utforskar hantverkstraditionens framtid i ny utställning på Skansen

Med utställningen Bred blick på hantverk flyttar fjorton konsthantverkare in i en av Skansens historiska byggnader. Gästerna bjuds in att utforska kreatörernas individuella sätt att föra hantverkstraditionen vidare in i framtiden. Utställningen, som öppnar lördagen den 2 september, är ett samarbete mellan Stiftelsen Skansen och Hantverkarna Stockholm. Curator är Stefan ”Trendstefan” Nilsson.

Utställningen Bred blick på hantverk utforskar och utmanar hantverksbegreppet. Dåtidens kunskaper och traditioner möter samtida definitioner, tekniker och konstnärliga tolkningar av vad hantverk är idag och kan bli i framtiden. Bredablick, Skansens första och annars stängda byggnad från 1876, blir utställningslokal. På fyra av utsiktstornets våningsplan visas de 14 kreatörernas verk, utifrån sex olika material: textil, papper, trä, metall, glas och keramik.

I utställningen visas den bredd och konstnärliga kapacitet som finns inom hantverk idag. Bland konsthantverkarna finns Gunilla Kihlgren som arbetat med glas i 40 år, och Caroline Harrius som gick ut Konstfack 2022. Här finns också Finn Ahlgren som arbetar med råsnickeri och återvunnet skräp, Sofia Vusir Jansson som skulpterar pappersblommor och Bea Szenfeld som ställer ut en klänning tillverkad av återvunna jeans, som bars av Alice Bah Kuhnke under Ellegalan 2023.

– Att tillsammans med 13 andra talangfulla kreatörer få visa upp den bredd av tekniker som ryms inom hantverk känns både kul och, inte minst, viktigt. För mig är det självklart att samhället behöver duktiga hantverkare och att traditionen förs vidare och utvecklas. Trots tekniska framsteg och digitala lösningar är vi beroende av murare, plåtslagare och snickare, för att nämna några. Och livet vore dessutom så trist om vi inte kunde köpa nybakta bullar eller strosa runt i vackra trädgårdar, säger konstnären Bea Szenfeld som också är andre vice ordförande i Hantverkarna Stockholm.

Varje helg kommer flera av hantverkarna att finnas på plats i utställningen. Ett tillfälle för gäster att se olika hantverk utföras, träffa konstnärerna bakom verken och samtala om hantverkets framtid.

– Hantverk har genom århundradena bokstavligen byggt vårt samhälle och format våra liv, men också utarmats av massproduktion. Idag ser vi ett hantverkets renässans med ett ökat intresse, samtidigt som kunskapen blir allt mer angelägen för ett hållbart samhälle. Genom Bred blick på hantverk vill vi belysa frågan: varför är det så viktigt att hantverkstraditionen bevaras och förs vidare? Det här är hantverk 2023, men utan historien hade det inte varit möjligt, säger Elvira Svedmalm, kreativ producent för Hantverksdagarna på Skansen.

Utställningen Bred blick på hantverk är öppen helgerna 2–17 september 2023. Utställningen är en del av Skansens Hantverksdagar som i år arrangeras i samarbete med Hantverkarna Stockholm. Curator är Stefan ”Trendstefan” Nilsson.

Pressvisning 29 augusti kl. 16.00, OSA senast 25 augusti till osa@skansen.se.

Medverkande

Viktor Erlandsson (f. 1988)
Viktor är i sitt konstnärskap inte dedikerad till ett enskilt hantverk eller material. Genomgående är att hans arbete ofta består av enkla och självklara former där material och detaljer tillsammans med funktion står i fokus. I utställningen medverkar han med ett projekt som gjorts tillsammans med glasblåsaren Kristin Larsson.

Han är autodidakt och driver stockholmsbaserade Straight Design Studio sedan 2011.

Helena Malm (f. 1982)
Helena arbetar med keramisk skulptur med inspiration från arkitektur och offentliga miljöer. En av hennes glasyrtekniker kallas gloop, där glasyren modifieras till att bli tjockare, elastisk och mer formbar. Resultatet blir ett möte mellan strama former och den rinnande glasyren.

Helena har en bakgrund inom mönsterformgivning med kandidatexamen i design från HDK och tog under 2022 kandidatexamen från Konstfack i Keramik och Glas. Verksam i G-Studion i Gustavsberg.

Caroline Harrius (f.1993)
Caroline undersöker hantverkstraditioner kopplade till kvinnligt görande och hur de värdesätts idag, med utgångspunkt i sina egna fördomar. Genom att kombinera hantverksmetoder med sin samtida keramik försöker hon lyfta föremål som blivit kvar inom hemmets väggar och kanske bara avfärdas som krimskrams.

Caroline har en BFA från Kunsthögskolen i Oslo, samt en MFA från Konstfack i keramik. Hon verkar från sin ateljé i Gamla Porslinsfabriken i Gustavsberg, G-studion.

Gunilla Kihlgren (f. 1960)
Med 40 års erfarenhet som glaskonstnär med fokus på skulpturala verk i varmt glas har Gunilla en bred repertoar. Den sträcker sig från karaktäristiska, mindre inredningsdekorationer till stora offentliga konstverk och rumsliga gestaltningar. I utställningen syns hennes unika handblåsta champagneglas i olika skalor.

Gunilla har både utbildats och undervisat vid Konstfack, och driver sedan 1990 egen verksamhet. Hennes verk finns representerade på bland annat Nationalmuseum i Stockholm.

Anna Fernell (f. 1967)
Anna arbetar mest i metall och trä och har i perioder arbetat skulpturalt. Genom att låta metallen bli mer sårbar och få den att likna papper, textil eller läder utforskas idén om att förändra materialens identitet.

1998 började Anna studera på Konstskolan i Stockholm med inriktning skulptur och sökte sedan vidare till Leksands FHSK med inriktning metall. Hon tog examen från Konstfack år 2008 med inriktning metallformgivning/ ädellab.

Åsa Lockner (f. 1973)
Som smyckesformgivare har Åsa ett naturnära symbolspråk med grafiska inslag som skapar spänning mellan det eteriska och det strikta. I utställningen visas arbeten där materialitet och struktur är grundläggande för processen.

Åsa har en BFA och MFA från Konstfack och institutionen för metallformgivning. Sedan 1999 har hon arbetat med det egna företaget liksom i olika kreativa konstellationer. Hennes verk finns representerade på bland annat Nationalmuseum i Stockholm.

Tove Knuts (f. 1969)
Med ett organiskt formspråk gnabbas Tove lekfullt kring hierarkier mellan olika material. Traditionell träslöjd kan möta samtida smyckekonst och skräp kan bli en haute couture-collier. I utställningen syns projektet Pappa Lennart och Jag där hon samarbetat med sin nu bortgångne far, en skicklig trähantverkare.

Hon är utbildad silversmed från Folkhögskolan i Leksand och har studerat vid Konstfack. Som medlem i Nutida Svenskt Silver har hon visat sitt arbete både i nationella och internationella utställningar.

Finn Ahlgren (f. 1977)
För Finn har de senaste 15 åren gått ut på att utforska fulhet och återbruk. Han rör sig inom fältet för möbeldesign – ett designområde han upplever har tydliga uppfattningar om vad som är rätt och fel, fint och fult. Medan andra vill distansera sig från materialet kan en ratad, laminerad spånskiva från ett utrivet kök få nytt liv i Finns konst.

Som utbildad finsnickare med en BA från Konstfack inom inredningsarkitektur och möbeldesign arbetar han med både konst och möbeldesign i återbrukat trä.

Sofia Vusir Jansson (f. 1971)
Sofia inspireras av folkkonst, folklig tradition, slöjd och historiskt hantverk – det skeva, oväntade och känslomässiga. Hennes karaktäristiska pappersblommor är sprungna ur utforskandet av olika konstnärliga uttryck. Hon har tillverkat dem i både kommersiell skala för Svenskt Tenn och inom ramen för konstutställningar.

Vanan att arbeta med sax ligger i hennes bakgrund som frisör med gesällbrev.

Emma Dahlqvist (f. 1987)
Allmogekultur, näverslöjd och korgflätning har länge stått i periferin. Genom äldre slöjdkunskap, digitala tekniker och experimentella metoder vill Emma vidga funktionen och upplevelsen av dem. I sitt hantverk belyser hon vilka kunskaper och uttryck som tillåts ta plats och utmanar normativa föreställningar när hon sätter materialen i nya kontexter.

Hon har en konstnärlig kandidatexamen i design från HDK-Valand och en masterexamen i textildesign från Textilhögskolan i Borås. Emma har medverkat i soloutställningar liksom internationella grupputställningar.

Arianna E. Funk (f. 1985)
Som textilkonstnär utforskar Arianna människokroppens vardagsrelation till textil. Detta med avstamp i bruksföremål, vävtraditioner och en nyfikenhet på vävens förmåga att beskriva sitt eget tillblivande. Hennes verk är mjuka skulpturer i enkla, traditionella vävtekniker och studier på färgövergångar i flossa och rya.

Arianna är medlem i vävgruppen Studio Supersju. Hon har en masterexamen i visuell kultur från NYU, Högre textil hantverksutbildning från Handarbetets Vänner och tog år 2017 gesäll i konstvävning och tilldelades stora silvermedaljen.

Bea Szenfeld (f. 1972)
Bea är konstnär och formgivare med papper som främsta material och återbruk som ständigt grepp. Ur ett utforskande av återbrukad textil visar hon i utställningen ett plagg bestående av åtta handstickade mattor av denim. Mattorna har tillverkats av jeans som handlats second hand. Plagget går när som helst att klippa isär för att återigen användas som mattor.

Hon är utbildad inom mode, design och sömnad på Beckmans Designhögskola samt vid Tillskärarakademin i Göteborg.

Oscar Wall (f. 1988)
Möbelsnickaren Oscar blev textilkonstnär av en slump. När han under sitt examensarbete letade efter någonting som kunde komplettera hans hårda, raka trämöbler upptäckte han tuftningen som hantverk och konstnärligt uttryck.

Sedan sin kandidatexamen från Malmstens år 2019 har han drivit eget möbelsnickeri i Stockholm. Han har skapat verk för offentliga rum såväl som medverkat i konstutställningar.

Mirjam Hemström Farsi (f. 1990)
Mirjam rör sig mellan traditionellt hantverk, experimentella tekniker och digitala verktyg. När hon väver sina skulpturala rum gör hon det med inspiration från mobila bostäder. Mirjam har ett intresse för mellanrum, hålrum och platser vi längtar till – inuti hennes verk får människan existera och uppleva med sinnena.

Hon har kandidat- och masterexamen i textildesign från Textilhögskolan i Borås och har studerat textil form på Nyckelviksskolan. Hon utgör en del av vävgruppen Studio Supersju och har medverkat i internationella solo- och grupputställningar.

Om Hantverkarna Stockholm

Stockholms Hantverksförening, Hantverkarna Stockholm, är hantverkarnas givna röst, stöd och mötesplats. Sedan 1847 arbetar föreningen aktivt för hantverks- och småföretagen, stärka nätverket mellan medlemmar och branscher, bevakar näringspolitiska frågor, främjar hantverket, yrkesutbildningen och yrkesskickligheten.

Om Hantverksdagarna på Skansen

Varje höst arrangeras Skansens Hantverksdagar för att synliggöra hantverkstraditionen och dess traderade kunskaper som en del av ett både traditionellt och fortlevande immateriellt kulturarv. I år kan gäster se fram emot att möta allt från tatuerare och ölbryggare till båtbyggare, yxmakare, skulptörer och dockmakare liksom Skansens egna hantverkare.

Om Skansen

Två helger av historisk inspiration och samtida kunskap under Skansens Trädgårdsdagar2.5.2024 14:59:23 CEST | Pressmeddelande

För tredje året i rad bjuder Skansen in till Trädgårdsdagarna, en härlig upplevelse för trädgårdsentusiaster i alla åldrar – från möten med trädgårdsmästare och blomsterutställning i anrika Skogaholms herrgård till kurser, trädgårdsmarknad och naturpyssel. Den 18–19 maj och den 25–26 maj fylls Stockholms mest historietäta park med inspiration och kunskap inför den stundande trädgårdssäsongen.