Saint-Gobain utökar sitt engagemang i Stiftelsen Skansen

Saint-Gobain har varit en partner till Skansen sedan 1991. Det är nu klart att de kliver in och utökar sitt engagemang under de kommande tre åren. ”Bevarandet av ett kulturarv rimmar väldigt väl med ett hållbart byggande som är vår ledstjärna inom Saint-Gobain”, säger Annika Westby på Saint-Gobain Sweden.

Skogaholms Herrgård på Skansen
Skogaholms Herrgård på Skansen Jonathan Lundkvist / Skansen

Med sitt engagemang genom åren har Saint-Gobain bidragit till såväl kulturbevarande projekt som insatser för att vårda och utveckla parken.

– Det är med stolthet vi är med och bevarar ett kulturarv, både genom finansiella medel och med byggmaterial i samband med renoveringsbehov, säger Annika Westby, marknadsdirektör på Saint-Gobain Sweden.

Saint-Gobain har bland annat varit involverade i den vackra byggnaden Skogaholms herrgård som fått en ny fasad i kalkbruk. Men också varit en stor leverantör till bygget av Baltic Sea Science Center och ombyggnationen av sälarnas dammar, för att nämna några.

– Det är ett privilegium att få arbeta med så här långa uppskattade samarbeten och ett fint betyg att Skansen är en attraktiv plats även för företag, säger sponsoransvarig Caroline Rosengren på Skansen.

Saint-Gobain bidrar inte bara som officiell leverantör med material. De har också valt att engagera sig i Skansens volontärveckor. Under volontärveckorna hjälper personal från Skansens partners till att ta hand om parken, från trädgårdar till djurpark och museum, efter vintern. Partnerskapet ger också Saint-Gobain möjlighet att som företag ta del av Skansens breda utbud. Ett uppskattat inslag är företagets årliga familjedag.

– Det känns fint att vi med partnerskapet kan ge våra medarbetare med familjer en årlig dag på Skansen där vi får ta del av parkens natur och kultur, säger Annika Westby på Saint-Gobain.

Om Saint-Gobain

Saint-Gobain Sweden AB är företaget bakom varumärkena Dalapro, Gyproc, ISOVER och Weber. Företaget ingår i den franska Saint-Gobain-koncernen. I Sverige bidrar drygt 800 anställda till en omsättning på drygt 3,8 miljarder SEK.

Koncernen Saint-Gobain startade verksamheten i den lilla orten Saint-Gobain i regionen Picardie i norra Frankrike. Året var 1665 och det första uppdraget var att producera glas till det kungliga slottet Versailles. I dag finns Saint-Gobain finns i 75 länder, har mer än 170 000 anställda och är ett av världens 100 största företag. Saint-Gobain är världsledande inom lätt och hållbart byggande och designar, tillverkar och distribuerar material och tjänster för byggmarknaden. Alla varumärken inom Saint-Gobain styrs av ett gemensamt syfte: "MAKING THE WORLD A BETTER HOME".

Baltic Sea Science Center på Skansen
Skogaholms Herrgård på Skansen