Nordberg Movement AB

Premiär för koreografiduon OR/ELLERs skolföreställning NET i Danmark i september, till Stockholm i oktober

Konstnärsduon OR/ELLER, bestående av koreograferna och dansarna Madeleine Lindh och Anja Arnquist, har urpremiär för verket NET den 7 september i Danmark. NET är ett interaktivt dansverk för barn och unga, beställt av nätverket KORA vid Dansehallerne i Köpenhamn. Verket kommer till Stockholm och Dansens Hus 7–14 oktober.

NET är ett dansverk för tre dansare som i Danmark visas för den unga publiken på skolor.

I NET flyttar ett nät in och sprider sig i scenrummet. Tillsammans med tre dansare vecklar du ut föreställningen och ett koreografiskt kalejdoskop uppstår. Här går vi vilse i ett böljande landskap av 192 elastiska fyrkanter, som med dansen som motor öppnar portar till nya rum att kila in våra fantasier i. Till medryckande beats och melodiösa slingor bygger vi tillsammans en delad estetisk erfarenhet.

Som kontrast till samtidens tankar om identitet, autonomi och oberoende, bjuder NET upp till dans genom att ge plats för dig att bli en länk i kedjan, en tråd i nätet eller en atom i molekylen. Med spekulerande nyfikenhet får vi syn på oss själva som delar av nya figurer i konstant transformation. Kanske är det här en värld där sjungande katter gör entré och där pixlade avatarer dansar i en pyramid?

Verket är en samproduktion mellan OR/ELLER, Dansehallerne/nätverket KORA och NorrlandsOperan i Umeå.

Ulla Gad, producent vid Dansehallerne i Köpenhamn för nätverket KORA, presenterar samarbetet:

”Dansehallerne samproducerar NET med OR/ELLER. Vi valde att samarbeta med Lindh och Arnquist utifrån deras målmedvetna koreografiska arbete med att utveckla föreställningar av hög konstnärlig kvalitet för en ung publik.”

”Duon har lång erfarenhet av och stor förståelse för den unga publiken, och de har en särskild känsla för att rama in ett lekfullt fysiskt språk som är både relevant och attraktivt för målgruppen. Samtidigt  kompromissar de varken med kvalitet eller detaljer utan har ett konsekvent koreografiskt språk som skapar tydlighet och tillgänglighet. I NET omtolkar de sin scenproduktion WEB och översätter den för skolans rum och miljö, vilket ger dem möjlighet att utveckla föreställningen och ge den ett potentiellt långt turnéliv på skolor och teatrar i Danmark och i Sverige. Detta ligger i linje med våra ambitioner att stödja hållbarhet inom det koreografiska området.”

Datum hösten 2023

Skolföreställningar, presenterade av KORA/Dansehallerne

7 sept, 8 sept, 11 sept,12 sept,13 sept,14 sept,15 sept i Skanderborg, Danmark

6 okt, 7 okt, 13, okt, 14 okt, Dansens Hus, Hallen, biljettsläpp 1 september

Skolföreställningar, presenterade av KORA/Dansehallerne

20 nov, 21 nov, 22 nov, 23 nov, 24 nov Haderslev, Danmark

Medverkande

Koncept, koreografi & OR/ELLER Anja Arnquist, Madeleine Lindh

Dansare Elinor Tollertz Bratteby, Rebecka Berchtold och Karin Bergman

Scenografi OR/ELLER i samarbete med Naemi Gustavsson

Kostym Naemi Gustavsson

Musik William Rickman

Grafik, illustration Agnes Florin

Produktion OR/ELLER & Nordberg Movement

NET är en samproduktion mellan OR/ELLER, Dansehallerne i Köpenhamn och Norrlandsoperan, Umeå

Projektet genomförs i samarbete med Dansens Hus Stockholm

Genomförs med stöd av Stockholms Stad

Om OR/ELLER

Madeleine Lindh och Anja Arnquist har varit aktiva inom dans och koreografifältet sedan det tidiga 2000-talet. 2018 började de att arbeta som konstnärsduo under namnet OR/ELLER. Snabbt fick OR/ELLER möjlighet att skapa verk för institutioner och scener nationellt och internationellt. Efter succén med barnföreställningen WEB som besökt Dansens Hus i flera omgångar och som spelats närmare hundra gånger, kommer nu uppföljaren NET. Föreställningen har skapats tillsammans med DANSEHALLERNE i Köpenhamn och Danmarks barn och unga nätverk KORA.

OR/ELLERs danskonst kännetecknas av starkt visuella sceniska verk med dansen som talande motor. Deras senaste verk, Terrarium, skapades för Norrdans ensemble och har mött både publikens hyllningar och kritikernas uppskattning. Under 2024 turnerar NET i både Sverige och Danmark och deras nya verk DOLLY får premiär på MDT i Stockholm. Duons återkommande intresse är att arbeta med konceptet “inuti”, som de driver parallellt genom koreografi och scenografi och genom att låta sina föreställningar kila in sig i stora format på större scener eller mellan två böcker på ett bibliotek. OR/ELLER tänker på sina verk som kontaktytor, dit de bjuder in både dansare och publik, barn som vuxna, att bli del av en fiktion som leker med en både komplex och enkel ton, där både allvaret och humorn får plats.

Mer om OR/ELLER

Om Dansehallerne

Dansehallerne är ett nationellt centrum för dans och koreografi, som fokuserar på att presentera och samproducera danska och internationella produktioner för alla åldrar. Danshallarna är en mötesplats för den dansintresserade allmänheten och branschens proffs. Härifrån förmedlas kunskap om dansen och vi diskuterar högt och lågt – inledande och på djupet.

Mer om Dansehallerne

Om Dansens Hus

Dansens Hus är Sveriges största gästspelscen för samtida dans och presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska såväl som den internationella scenen. Dansens Hus startade sin verksamhet 1991 och har idag verksamhet på två platser i Stockholm: Folkets Hus vid Norra Bantorget och Elverket på Östermalm. 2023 presenterar Dansens Hus även föreställningar på bland annat Hallen i Farsta, där NET ingår i programmet. Varje år visas mellan 30–40 nationella och internationella gästspel på huset scener. Utöver det arbetar Dansens Hus med att på olika sätt utveckla konstnärskap för att skapa och presentera dans för vår publik. Mer om Dansens Hus och föreställningarna av NET i Stockholm

Om DANSiSTAN/CIRKUSiSTAN

DANSiSTAN/CIRKUSiSTANs uppdrag är att göra det enkelt för barn och unga i Storstockholmsregionen att få uppleva dans- och cirkus av hög kvalitet och av professionella utövare. Därför hjälper vi skolor att hitta och boka dans- och cirkusföreställningar som knyter an till skolans mål. DANSiSTAN/CIRKUSiSTAN presenterar också ett antal offentliga föreställningar för hela familjen. I nätverket ingår cirka 25 scener runt om i hela Storstockholmsregionen som tycker att det är viktigt – och som har förutsättningar att visa – dans och cirkus. DANSiSTAN/ CIRKUSiSTAN med stöd av Stockholms stad, Kulturrådet och Region Stockholm. Mer om Dans-I-Stan och föreställningarna i Stockholm

Följ Nordberg Movement AB

Senaste pressmeddelandena från Nordberg Movement AB

Konstnären Ingela Ihrman och koreografen Stina Nyberg möts i en ny föreställning på Hägerstensåsens medborgarhus4.12.2023 11:31:58 CET | Pressmeddelande

Tvåtakt är en duett i två akter, skapad och framförd av kritikerrosade konstnären Ingela Ihrman och koreografen Stina Nyberg. I föreställningen tar de sig an och utforskar varandras konstnärliga praktiker och kroppar. Tvåtakt är Ingela Ihrman och Stina Nybergs första större samarbete. Premiär på Hägerstensåsens medborgarhus den 12 december. Spelas till den 17 december.