Nordberg Movement AB

Konstnären Ingela Ihrman och koreografen Stina Nyberg möts i en ny föreställning på Hägerstensåsens medborgarhus

Tvåtakt är en duett i två akter, skapad och framförd av kritikerrosade konstnären Ingela Ihrman och koreografen Stina Nyberg. I föreställningen tar de sig an och utforskar varandras konstnärliga praktiker och kroppar. Tvåtakt är Ingela Ihrman och Stina Nybergs första större samarbete. Premiär på Hägerstensåsens medborgarhus den 12 december. Spelas till den 17 december.

Foto: Ingela Ihrman

Välkommen till Tvåtakt – en duett i två akter av och med konstnären Ingela Ihrman och koreografen Stina Nyberg. Med dans och förklädnad som utgångspunkt har de tagit sig an varandras kroppar och praktiker. Genom överföringar av olika slags impulser, handhavanden, omsorger och rytmer möts Ingela och Stina i ett ömsom slemmigt och ömsom osmort maskineri. Bortom inövade stegkombinationer och leverfärgade helkroppskostymer försöker de dansa med varandra.

Tvåtakt är Ingela och Stinas första rejäla samarbete, och har kommit till under en arbetsvistelse på Hägerstensåsens medborgarhus. Föreställningens premiär är den 12 december 2023.

Låt Tvåtakt bli din motorvärmare i minusgrader!

Medverkande

På scen: Ingela Ihrman & Stina Nyberg
Skapat med stöd av: Hägerstensåsens medborgarhus, DansPlats Skog, Butiken i Hörken och Art Lab Gnesta
Produktion: Terry Johnson (Johnson & Bergsmark), Magnus Nordberg (Nordberg Movement) och Konstnärskooperativet Interim kultur
Finansierat av: Kulturrådet, Stockholm stad och Region Stockholm

Tack till Chrysa Parkinson, Cara Tolmie och Patrik Ihrman

Speltillfällen

12 december, kl. 17:30
14 december, kl. 18:00
16 december, kl. 15:00* och 18:00
17 december, kl. 18:00

*Till föreställningen kl. 15:00 den 16 december är barn välkomna att ta del av verket.
Föreställningen är cirka 40 minuter lång.

Om Ingela Ihrman

Konstnären Ingela Ihrmans arbete spänner över olika konstformer såsom skulptur, installation, performance och video. Ihrman har bland annat hyllats för sina utställningar Miss Brunnsviken på Carl Eldhs ateljémusem och Frutti di Mare på Malmö konsthall.

Om Stina Nyberg

Stina Nyberg är dansare och koreograf med bas i Stockholm. Hennes konstnärskap utgår från kroppens politiska och sociala historia sedd från ett feministiskt perspektiv. Stina Nyberg är även aktuell med föreställningen Chest på Dansens Hus i maj 2024.

Om Hägerstensåsens medborgarhus

Hägerstensåsens medborgarhus är ett kulturhus, folkets hus och en av Stockholms största samlingslokaler. Det är en plats för folkbildning, föreningsliv och kultur och brukas varje vecka av tusentals individer, föreningar och grupper.

Följ Nordberg Movement AB

Senaste pressmeddelandena från Nordberg Movement AB