Nordberg Movement AB

Premiär för Björn Säfstens "And so we're gone" på Dansens Hus den 26 oktober

Dela

Snillrik matematik, existentiell marsch och nostalgiska intensiteter sätts i rörelse i koreografen Björn Säfstens nya verk And so we're gone för fyra dansare på Dansens Hus, Elverket. Föreställningen har premiär den 26 oktober och spelas den 26, 27 och 28 oktober.

And so we're gone bygger dels på upprepade mönster av gående, dels på intensivt flimrande uttryck som skapar en dynamisk koreografi angripen med humor, allvar, minnesbilder och en dos av fantasi. På scen bildas olika mönster, ritualer och vardaglighet där minnesbilder sprängs in, eller är de fantasier, intensiteter från ett liv levt och ett liv förlorat? Relationen mellan tidens oändlighet och vår egen tidsbegränsade dödlighet har stått i centrum för processen. Hur stoppas vi av ett minne som plötsligt attackerar oss? Förstår vi tidens orubbliga frammarsch, på riktigt, eller kanske alltid för sent?

Björn Säfsten fortsätter utmana det abstrakta och konkreta i rörelsens innersta i ett verk som vill utforska vår känslomässiga upplevelse av tid.

Speltillfällen

And so we're gone 26-28 oktober, Dansens Hus, Elverket

26 oktober, 19:00. Premiärhäng i foajén efter föreställningen.

27 oktober, 19:00. "Möt Björn". Ett möte mellan publiken och koreografen Björn Säfsten efter hans föreställning ”And so we´re gone”.

28 oktober, 19:00

Mer info och biljetter

Medverkande

Koreografi: Björn Säfsten

Dansare: Madeleine Lindh, Jade Stenhuijs, Philip Berlin, Per Andersson

Musik / ljud: Hans Appelqvist

Ljus: Susanne Hedin

Kostym, scenografi: Daniel Åkerström-Steen

Med stöd av Kulturrådet, Stockholm Stad, Konstnärsnämnden

Om Björn Säfsten

Björn Säfsten är dansare och koreograf, ursprungligen från Umeå, baserad i Stockholm. Säfsten intresserar sig för skärningspunkten mellan rörelse och gest. Mellan de meningsbärande och meningsskapande aspekterna av en rörelse och det som utgör en rörelse fysiskt: rörelsens mekanik, dynamik och musikalitet. 

Säfsten är intresserad av att utveckla metoder för såväl analys som produktion som adresserar båda dessa tillvägagångssätt, så att de kan korspollinera för att förändra logiken, eller tillvägagångssättet, som dikterar koreografins utveckling. I detta finner Säfsten ett utrymme för experimenterande – en plats där gester kan ändra innebörd och där kroppen och dess avläsningar utmanas. Säfsten strävar i sitt arbete efter att byta singularitet mot flerspråkighet. Flerspråkighet inkluderar humor, identifikation, transformation och kritik. Att studera kroppens förmåga att skapa symboler, bilder och situationer ser Säfsten som ett sätt att placera kroppen i en kulturell sfär, och att se på rörelsens konstruktion, mekanik och dynamik är ett intressant sätt att försöka utmana och utveckla kroppens möjligheter, samt att bearbeta sitt rörelsearv. 

Säfstens arbete tar alltid sin utgångspunkt inom koreografiområdet men inkluderar en mängd olika medier som rörelse, text, ljud och sång. Verkens teman avgör de sceniska uttrycken. Till skillnad från i sin tidiga karriär, då han skapade verk utifrån olika filosofiska begrepp, kommer Säfstens aktuella teman ofta från hans egna erfarenheter och ämnen som är relevanta för hans eget liv. Inklusive Lost Night (2020), som handlar om förlust, sorg och lyssnande; I själva verket, skapat tillsammans med Anja Arnquist (2021), en pedagogisk föreställning om danskonsten; och det senaste verket And so we´re gone (2023), som väcker existentiella frågor om livets pågående natur. Säfstens koreografier kännetecknas av den specificitet med vilken dansarna utför koreografin och den intensiva närvaro de befinner sig i. I samverkansskapande prioriteras olika slags närvaroproduktion, vilket Säfsten ständigt prövar nya metoder för. Upprepning är ett återkommande tema och ett intresse för allt han gör – i skapandet av nya fysiska praktiker och som ett dramaturgiskt redskap. 

Föreställningarna leker med det förväntade, bygger upp situationer bara för att brytas ner, kommenteras eller förvandlas till något oväntat, ofta skapar det ett sinne för humor med ett underliggande mörker, en form av satir.

Om Dansens Hus

Dansens Hus är Sveriges största gästspelscen för samtida dans och presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska såväl som den internationella scenen. Dansens Hus startade sin verksamhet 1991 och har idag verksamhet på två platser i Stockholm: Folkets Hus vid Norra Bantorget och Elverket på Östermalm. 2023 presenterar Dansens Hus även föreställningar på bland annat Hallen i Farsta. Varje år visas mellan 30–40 nationella och internationella gästspel på huset scener. Utöver det arbetar Dansens Hus med att på olika sätt utveckla konstnärskap för att skapa och presentera dans för sin publik. 

Kontakter

Bilder

Länkar

Följ Nordberg Movement AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Nordberg Movement AB

Konstnären Ingela Ihrman och koreografen Stina Nyberg möts i en ny föreställning på Hägerstensåsens medborgarhus4.12.2023 11:31:58 CET | Pressmeddelande

Tvåtakt är en duett i två akter, skapad och framförd av kritikerrosade konstnären Ingela Ihrman och koreografen Stina Nyberg. I föreställningen tar de sig an och utforskar varandras konstnärliga praktiker och kroppar. Tvåtakt är Ingela Ihrman och Stina Nybergs första större samarbete. Premiär på Hägerstensåsens medborgarhus den 12 december. Spelas till den 17 december.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye