Nordberg Movement AB

Viktor Fröjds "Sinnes" till Dansstationen, Malmö 21-22 november och dansfestivalen FLOCK 25 november

Viktor Fröjd, koreograf, dansare och konstnärlig ledare för Malmö Dance Week, en av Europas största streetdance-festivaler, bjuder in till Sinnes, en blandning av en talkshow, ett möte och en dansföreställning. Spelas på Dansstationen i Malmö den 21-22 november och på dansfestivalen FLOCK i Falun den 25 november.

Foto: Martina Hilar

Inför Sinnes har koreografen Viktor Fröjd rest runt i Sverige och Norge för att träffa dansare i deras hemstäder. Han var nyfiken på deras hemligheter, varför de är så bra på att dansa och vad de har för relation till sin dans. Genom intervjuer, danser och filosoferande ihop blir dessa möten till grunden för föreställningen Sinnes. 3 dagar innan premiären träffas alla dansare tillsammans för första gången och Sinnes skapas utifrån dessa möten.

Sinnes får du följa med på en resa när sex danskonstnärer upptäcker varandras världar tillsammans – genom rörelse och samtal. En intim upplevelse som väcker det råa, det nödvändig och det ärliga. Vi får kika in bakom kulisserna, in i dansarnas universum.

Med sinne för dansens kraft utforskar vi vägen tillbaka till ett ärligt lyssnande och kännande. Det handlar om att ta våra sinnen på allvar.

Med Sinnes fortsätter Fröjd att utforska tematiken från föreställningen Festen. Det mänskliga, sociala och dansandet som känns. Med en stark tro på den sociala kraften är just mötet, inte bara dansare emellan utan också med publiken det som skapar den verkliga meningsfulla upplevelsen.

Medverkande

Koreografi och idé: Viktor Fröjd
Inbjudna dansare: Maria Naidu, Alexander Dam, Johanna Fröjd, Jens Jeffery Trinidad, Jenny Larsson
Ljusdesign och rum: Anton Andersson
Dramaturg: Bodil Persson
Produktion: Kulturföreningen IVER och Nordberg Movement
Samproducent: Rum För Dans och NorrlandsOperan

Med stöd av: Kulturrådet och Malmö Stad

Speltillfällen

Dansstationen, Malmö

21 november, 19:30

22 november, 18:00

Mer info och biljetter

FLOCK, Magasinet, Falun

25 november,

Mer info och biljetter

Om Viktor Fröjd

Viktor Fröjd, danskonstnär, är baserad i Malmö, Skåne. Genom både beställningsupprag och egna produktioner skapar och koreograferar Viktor verk för större och mindre scener som turnerar runt om i Sverige. Med övertygelsen om dansen potential som en väg till en djupare förståelse av att vara människa så har arbetet de senaste åren kretsat kring ärlighet, början, tid (icke tid) och den sociala kraften. Att ha sin grund i street och klubbdans betyder att det improvisatoriska ständigt är närvarande, förståelsen för det sociala, att alla (och allt) som är i rummet (utövare och åskådare) påverkar både stämningen och det som faktiskt uppstår. Snarare än ett normkritiskt förhållningssätt till genre eller scenkonst i allmänhet skulle Viktor förklara det som ett förhållningssätt som bygger på kraften och dansens potential till att öppna upp för varje persons egna upplevelse genom lust och gemenskap.

Viktor Fröjd är utbildad vid streetdanceutbildningen på Åsa folkhögskola utanför Katrineholm och har en kandidat i danspedagogik med inriktning street från DOCH - Dans och Cirkushögskolan i Stockholm.

Om Dansstationen

Dansstationen är Sveriges största fria gästspelsscen för samtida dans och mycket mer än så! Vi brinner för dansen. Dit den samtida dansen rör sig rör sig också vi. Just nu är det ofta i ett landskap av gränsöverskridande uttryck där dans, performance och teater möts. Vårt mål är att visa aktuell och utmanande dans för alla åldrar, utifrån diskussioner om kropp, genus, sexualitet, identitet, delaktighet, utanförskap och andra teman som den samtida dansen behandlar. Läs mer.

Om FLOCK

FLOCK är ett allkonstverk förklätt till euforisk dansfest där gränserna mellan sceniska verk, installationer och mingel suddas ut. FLOCK är festivalen för dig som själv vill dansa, för dig som vill se spännande danskonst och för dig som bara vill mingla bland dansande människor. Läs mer.

Foto: Helene Pataki
Foto: Ali Jehad
Foto: Jonath Mathew
Foto: Jonath Mathew
Foto: Piero Dallosso
Foto: Sindre Vik

Följ Nordberg Movement AB

Senaste pressmeddelandena från Nordberg Movement AB

Konstnären Ingela Ihrman och koreografen Stina Nyberg möts i en ny föreställning på Hägerstensåsens medborgarhus4.12.2023 11:31:58 CET | Pressmeddelande

Tvåtakt är en duett i två akter, skapad och framförd av kritikerrosade konstnären Ingela Ihrman och koreografen Stina Nyberg. I föreställningen tar de sig an och utforskar varandras konstnärliga praktiker och kroppar. Tvåtakt är Ingela Ihrman och Stina Nybergs första större samarbete. Premiär på Hägerstensåsens medborgarhus den 12 december. Spelas till den 17 december.