Malmövänstern motionerar: Öka jämställdheten för våldsutsatta kvinnor

I slutet av mars 2023 presenterade Jämställdhetsmyndigheten sin rapport om att leva med skyddade personuppgifter som våldsutsatt kvinna och barn. Den visar på stora brister och framförallt en ojämställd tillgång till samhällsservice och stor ekonomisk utsatthet för kvinnor och barn som tvingats fly undan en våldsam partner eller familjemedlem.

Emma-Lina Johansson (V) Fotograf måste anges: Gabriel Flores Jair

- Kvinno-, trans-, och tjejjourer behövs mer än någonsin, inte minst för deras kompetens och kunskap kring frågor om våldsutsatthet. Men det offentliga måste också göra mer för målgruppen, för att förhindra att det värsta händer, säger Emma-Lina Johansson (V) oppositionsråd och motionär.

Män som utsätts för våld eller vill lämna ett våldsamt liv erbjuds via kommuner så kallade avhopparprogram med stora stödinsatser från samhällets sida. Kvinnor och barn som utsätts för våld hänvisas till största delen till civilsamhället och frivilligorganisationer. Jämställdhetsmyndigheten listar i sin rapport ett antal rekommendationer och förslag på åtgärder från samhället, inte minst på statlig myndighetsnivå, men också på kommunal nivå. Ett av förslagen lyder som följer:

"Våldsutsatta kvinnor och barn som lever med skyddade personuppgifter bör erbjudas särskilda kontaktpersoner som kan tillhandahålla stöd, hjälp och vägledning i myndighetskontakter och i praktiska vardagsfrågor. Det bör även utredas om det går att upprätta en liknande stödstruktur som avhopparverksamheter erbjuder sina klienter.”

- Malmö stad har varit en föregångare i arbetet med att motverka våld mot kvinnor och barn, mycket tack vare kompetenta och drivande medarbetare men också tack vare politisk vilja. Vi i Vänsterpartiet anser att Malmö återigen ska visa vägen och föreslår därför kommunfullmäktige besluta att utreda om det går att upprätta en liknande stödstruktur som avhopparverksamheten erbjuder sina klienter, för våldsutsatta kvinnor och barn som lever med skyddade personuppgifter, avslutar Emma-Lina Johansson.