Dags för Höstmarknad på Skansen – en resa i tiden

Den 23-24 september är det dags för Skansens årliga Höstmarknad. Under helgen får gästerna färdas tillbaka till förra sekelskiftet och uppleva en marknad enligt tidens traditioner och seder. Det blir en festhelg med allt som en marknad vid tiden innebar: kamplekar, dans och musik, marknadsstånd och chans till romans.

Den 23-24 september är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen – en resa tillbaka till en marknad vid förra sekelskiftet.

Skansens Höstmarknad är en resa tillbaka i tiden då gästerna får uppleva åren runt förra sekelskiftet – en tid då marknadsdagarna var bland de viktigaste festdagarna i människors liv. Marknaden har anordnats av Skansens byalag sedan 1991. Då arrangerades den för att uppmärksamma Skansens hundraårsdag och med åren har marknaden blivit en viktig och uppskattad tradition.

– Vid starten av 1900-talet var höstmarknaden verkligen en av årets stora och viktiga fester, och så kommer det traditionsenligt bli på Skansens Höstmarknad även i år. Som besökare kan man förvänta sig en upplevelse som i möjligaste mån liknar en marknad för 120 år sedan, säger Berit Forsberg från Skansens byalag.

Utöver marknadsstånd med lokala matproducenter, hantverkare och knallar bjuder marknaden på tidsenliga lekar och aktiviteter för hela familjen: Krossa porslin, utmana en vän på knuffstocken eller hoppa i halmstacken. På marknaden finns också chans att mingla med torgmadamer och gubbar, och hos marknadsfotografen kan gästerna fotograferas i tidstypiska kläder. Under Höstmarknaden bjuder också kampsportsgruppen Telge Glíma på show när de visar upp ålderdomliga och stundtals våldsamma kamplekar, som dragkamp, brottning och kliva under pinn.

– Att besöka Höstmarknaden är verkligen som att resa i tiden, det är något magiskt över det hela. Marknaden är otroligt uppskattad bland våra gäster, och här finns det att se, göra och handla för hela familjen, säger Matilda Klein, evenemangschef på Skansen.

Skansens Höstmarknad arrangeras under helgen 23-24 september och ingår i Skansens ordinarie entréavgift.

Om Höstmarknaden

Första gången Byalaget arrangerade Höstmarknad på Skansen var 1991, då som en gåva till Skansen som fyllde 100 år. Tanken var att den historiska höstmarknaden skulle bli en engångsföreteelse. Istället har Höstmarknaden firats sista helgen i september sedan dess. Undantaget är 2020–2021 då marknaden fick ställas in på grund av coronapandemin.

Om Skansen

Två helger av historisk inspiration och samtida kunskap under Skansens Trädgårdsdagar2.5.2024 14:59:23 CEST | Pressmeddelande

För tredje året i rad bjuder Skansen in till Trädgårdsdagarna, en härlig upplevelse för trädgårdsentusiaster i alla åldrar – från möten med trädgårdsmästare och blomsterutställning i anrika Skogaholms herrgård till kurser, trädgårdsmarknad och naturpyssel. Den 18–19 maj och den 25–26 maj fylls Stockholms mest historietäta park med inspiration och kunskap inför den stundande trädgårdssäsongen.