Marianne Mörck gör 130 föreställningar av Britt-Marie var här - “Inget märkvärdigt!”

Marianne Mörck ger sig återigen ut på Riksteaterturné med Britt-Marie var här. I höst turnerar hon från Övertorneå till Halmstad och kommer ha spelat rollen som Britt-Marie 130 gånger. Dessutom spelar hon alla 18 rollerna i pjäsen helt själv. Men Marianne Mörck tycker inte att detta är något särskilt att uppmärksamma.

– Det är inget märkvärdigt att jag spelar Britt-Marie 100 gånger! Vad gör det för skillnad? Det som är oerhört är att man inte blir mätt på Britt-Marie, att riksteaterföreningarna tagit till sig henne och sett henne. Denna helt vanliga kvinna, en hemmafru som aldrig fått cred för sitt arbete men ändå är så stark på sitt sätt, säger Marianne Mörck.

Publik- och kritikersucceén, Britt-Marie var här, är en kärlekshistoria om en kvinna som väntat ett helt liv på att hennes eget ska börja. Britt-Marie, 63, har just lämnat ett 40-årigt äktenskap och liv som hemmafru och ska starta upp på nytt. Pjäsen är regisserad och skriven av Eva Dahlman utifrån Fredrik Backmans bästsäljande bok med samma namn.

– Det är så många som känner igen sig i Britt-Marie eller har en släkting som är som hon. Hennes inrutade liv och rädslor för män som pratar svenska med brytning eller människor som inte äter middag klockan 18. Hur hon måste öppna upp och titta ut och hur det då visar sig att det hon varit rädd för, är det som ger henne liv, säger Marianne Mörck.

Britt-Marie var här har premiär den 14 september i Söderhamn.
Den 28 september i Kiruna gör Marianne Mörck sin hundrade föreställning med Britt-Marie var här och kommer att ha spelat den 130 gånger när turnén är slut i december.

Medverkande
Marianne Mörck

Konstnärligt team
Dramatisering och regi: Eva Dahlman
Textdramaturg: Eva-Maria Dahlin och Lisa Lindén
Scenografi och kostym: Sven Haraldsson
Ljusdesign: Peter Stockhaus
Mask- och perukdesign: Ulrika Ritter

Producent

Om oss

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.