Långsiktighet i fokus när Spendrups förstärker sin styrelse

Spendrups Bryggeris styrelse har rekryterat två nya ledamöter, Pia Anderberg och Lotta Lyrå, som tillträder i oktober. Båda två kommer med gedigen kompetens och erfarenhet från affärsutveckling, strategisk planering och familjeföretag vilken styrelseordförande Otto Drakenberg ser som mycket värdefullt för styrelsearbetet.

• Jag är väldigt glad över att få in två så starka och kompetenta profiler i styrelsen. Som svenskt familjeföretag med över 100 år på nacken arbetar Spendrups ständigt med en lång horisont. Och just den strategiska planeringen och förståelsen för långsiktig utveckling är något jag vet att både Lotta Lyrå och Pia Anderberg kommer in med, säger Otto Drakenberg.

Lotta Lyrå har arbetat med strategi- och affärsutveckling inom IKEA-koncernen under många år och har även varit vd för Clas Ohlson. Sedan 2020 är hon vd för skogskoncernen Södra.

• Jag är jätteglad över förtroendet att få vara med i Spendrups styrelse. Företagets historia, kultur och marknadsposition ger spännande möjligheter framåt. Jag ser mycket fram emot att få bidra på vägen vidare, säger Lotta Lyrå.

Pia Anderberg har en bakgrund som entreprenör och innovationsutvecklare inom både Wallenbergsfären och Axel Johnson-koncernen. Idag sitter Pia Anderberg i flertalet styrelser och tar nu klivet in i Spendrupsfamiljen.

• Spendrups är ett varumärke de allra flesta har en relation till. Så även jag. Jag har följt Spendrups i många år och är imponerad över den innovationskraft och stolthet som finns i bolaget. Ett familjeföretag med stark entreprenörsanda, långsiktig ambition och stort mod. Jag är hedrad över att få ansluta till styrelsen i Spendrup och ser fram emot att få addera värde i bolagets fortsatta resa, säger Pia Anderberg.

Fredrik Spendrup, vd för Spendrups Bryggeri, ser fram emot att välkomna de två nya ledamöterna in.

• För mig är det viktigt att jobba med en styrelse som är driven, vass och engagerad, och som förstår de specifika förutsättningar och utmaningar som ett svenskt familjeföretag i dryckesbranschen har. En styrelse som kan utmana oss i verksamheten och hjälpa till att höja våra ambitioner och vår blick. Jag är övertygad om att Lotta Lyrå och Pia Anderberg kommer att bidra till allt detta och ser fram emot att få arbeta tillsammans med dem, säger Fredrik Spendrup.

Styrelseledamot Cecilia Marlow har avböjt omval och styrelsen består från oktober av Otto Drakenberg, ordförande, Pia Anderberg, Lotta Lyrå, Kristian Sildeby, Per Sjödell, Anna Spendrup, Sara Spendrup, Fredrik Clasén, arbetstagarrepresentant & Cecilia Jansson, arbetstagarrepresentant.

Suppleanter är: Axel Hammarskiöld Spendrup; Oscar Spendrup; Nicklas Glimstad Gozzi, arbetstagarrepresentant och Frank Janetzky, arbetstagarrepresentant.

För mer info - kontakta Rose-Marie Hertzman

Lotta Lyrå
    Ladda ned bild
    Pia Anderberg
    Ladda ned bild

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.