Spendrups Bryggeri AB

Spendrups först i Sverige med att återvinna kolsyra

Dela

Som första bryggeri i Sverige investerar Spendrups 32 miljoner kronor i en kolsyreåtervinningsanläggning som kan lagra CO2, vilken annars skulle gå förlorad. 5 000 ton kolsyra som Spendrups producerar själv innebär också 200 lastbilstransporter färre per år.

Varje år tillverkar Spendrups miljontals liter kolsyrad dryck på anläggningarna i Grängesberg och Hällefors och köper därför in mer än 10 000 ton kolsyra som tillsätts i läsk, vatten och öl.  Nu byggs en kolsyreanläggning som tas i drift första kvartalet 2024. När anläggningen är i drift blir bryggerierna självförsörjande till 50 procent på kolsyra.

I ölproduktionen i Grängesberg omvandlas sockret i vörten till alkohol och kolsyra med hjälp av jäst och syra. Under denna process skapas och frisläpps stora mängder CO2. 65 procent av kolsyran tillsätts i drycken, resten används i ölprocessen.

  • Att kontinuerligt undersöka möjligheter för att ta tillvara på våra restströmmar är ett prioriterat område för oss. Vi har beställt en anläggning för återvinning av kolsyra som ska ta hand om restprodukten.  Med den kan vi spara både resurser och pengar genom att minska inköpen av kolsyra, minska vår miljöpåverkan genom återvinning av CO2 och vi kan också få avkastning på investeringen snabbt. Genom att vi återvinner koldioxiden som frigörs under jäsningsfasen i bryggprocessen kan vi få kolsyra till nya drycker, utöver det så höjer vi produktsäkerheten med egentillverkad kolsyra – det är en hållbar lösning på riktigt, säger Cecilia Lundin som är koncernansvarig miljöchef.

Kolsyreanläggningen fångar upp kolsyran och processar den: Först tvättas den i en gastvätt för att bli av med etanol. Nästa steg är att komprimera och minimera volymen. Sedan går kolsyran genom ett svavel- och kolfilter under högtryck, därefter går kolsyran genom en gastork för att extrahera vatten. Till sist går den genom en kylkompressor som omvandlar produkten till flytande kolsyra där även syrehalten reduceras innan den lagras i en tank för att användas i produktionen.

När produktionen kommer igång under första kvartalet 2024 kommer all kolsyra som Spendrups förbrukar i bryggerierna vara helt fossilfri.

Kontakter

Bilder

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i  centrala Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye