Spendrups Bryggeri AB

En varsam uppdatering av ett klassiskt varumärke

Dela

Det är åtta år sedan Mariestads uppdaterade sin design, men nu är det dags. Man lyfter hantverk och tradition till en tidlös tradition, stilfull och aktuell i tiden. Designbyrån Neumeister har gjort en varsam uppdatering för att inte tappa igenkänningen hos Mariestads målgrupp. Detta är ett klassiskt varumärke som inte ska göra för stora förändringar åt gången. Utrullningen av nya Mariestads påbörjas vecka 40.

2022 såldes det 14,5 miljoner liter Mariestads på Systembolaget, det näst största ölmärket på Systembolaget. Mariestads växlar hela tiden med kreativa reklamfilmer som ”en öl på det”, eller när Peter Stormare var livsnjutaren som drack Mariestads. Det har byggt varumärket och har blivit en riktig klassiker sedan lanseringen 2000. Men nu har det blivit dags att uppdatera varumärket till en mer tidlös och stilfull etikett som känns mer i tiden.

– Bakgrunden är att vi behöver fräscha upp Mariestads. Vi har sett på konsumentundersökningar att Mariestads kan uppfattas som ett lite mossigt och inte så aktuellt varumärke. Den befintliga designen har dock gjort sitt jobb under de senaste åren och drivit oss mot den position som vi önskar men nu är tiden mogen för en uppdatering så att vi uppfattas som ett varumärke i tiden, säger Maria Berggren, produktchef på Spendrups. 

Det blir en mjuk övergång till den nya designen som börjar rulla ut från Spendrups från och med vecka 40 och av hållbarhetsskäl kommer inget gammalt material kommer kasseras.

För mer information, kontakta:

Maria Berggren, produktchef för Mariestads. 076-541 50 33

Mediaflow Player (mediaflowpro.com)

Kontakter

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye