1,6 miljonerklubben1,6 miljonerklubben1,6 miljonerklubben

Kvinnohälsan i fokus på bokmässan

Möt 25 års-jubilerande 1,6miljonerklubben på bokmässan! Sedan 1998 har föreningen slagits för en jämställd och rättvis vård. Träffa grundaren Alexandra Charles och flera spännande författare  -   som har kvinnans hälsa i fokus.

När föreningen grundades för 25 år sedan skickades kvinnor hem från akuten med hjärtinfakt- för att deras symptom inte var densamma som männens. Mycket har blivit bättre, men fortfarande är vården inte jämställd! Kvinnoforskning och kvinnors sjukdomar är lågt prioriterade.

– Historiskt sett har forskning på olika sjukdomar utgått från en vit, 30-årig man, men slutsatserna som dras används också på kvinnor.  Kvinnor behandlas som ”små män”, säger Alexandra Charles.

Under bokmässan finns det möjlighet att träffa föreningens ordförande och grundare Alexandra Charles och några av föreningens medicinska experter- som också är aktuella med böcker. Möt bland andra Lotta Borg Skoglund, överläkare i psykiatri och docent vid Uppsala universitet om nya boken “Åren går, ADHD består”.

Soheila Zhaeentan, ortoped, medicine doktor, finns på plats med sin nya bok “Kroppssmart- vardagsortopedi för folk i rörelse”. Annette Lefterow, mångårig ambassadör berättar om sin nya bok "Wellnessöket".

Träffa våra representanter under hela mässan, från torsdag 28/9 - söndag 1/10. På plats finns från fredag finns Alexandra Charles.

Kom till vår monter som ni hittar här B01:10, https://bokmassan.se/exhibitors/1-6-miljonerklubben-ab/

Varmt välkomna! Vi ses!

1,6miljonerklubbens progam:

Fredag 29 september

Lotta Borg Skoglund, överläkare i psykiatri och docent vid Uppsala universitet om nya boken “Åren går, ADHD består” om att få sin diagnos som vuxen och om att åldras med ADHD. Medlem i vår medicinska expertgrupp.

Tid: Fredag 14.00-15.00

Lördag 30 september

Soheila Zhaeentan, ortoped, medicine doktor och medlem i vår medicinska expertgrupp finns på plats med sin nya bok “Kroppssmart- vardagsortopedi för folk i rörelse”.

Tid: Lördag 11.00-12.00

Henrik Ennart och Charlotte Fredriksson gästar vår monter med sin nya bok "Den goda maten" som handlar om Cilentoregionen i södra Italien där Medelhavskosten har sitt ursprung. Henrik Ennart är vetenskapsjournalist på Svd och Charlotte Fredriksson kostrådgivare

Tid: Lördag 13.00-14.00

Söndag 1 oktober

Annette Lefterow, mångårig ambassadör, wellnessexpert och författare - med sin nya bok “Wellnessköket”. OBS de femtio första besökarna får en bok utan kostnad! (Tack till Vulkan förlag)

Tid: Söndag 12.00-13.00

Om oss

1,6 miljonerklubben grundades 1998. Det är en ideell organisation och vår vision är att alla kvinnor ska ha bästa tänkbara livskvalitet och hälsa. Vi arbetar med folkbildning och opinionsbildning, främst genom vår tidning, seminarier och webbinarer. En viktig del är stipendieverksamheten. Genom Kvinnor & Hälsas 90-konto samlar vi in pengar till forskare som  arbetar utifrån ett genusmedicinskt perspektiv.

Följ 1,6 miljonerklubben

Senaste pressmeddelandena från 1,6 miljonerklubben

Äntligen hjälp för endometrios-drabbade?9.4.2024 15:19:18 CEST | Pressmeddelande

"Nu måste vården för kvinnor och män bli jämlik. Att alla män lär sig uttala ordet endometrios vore ett litet men viktigt steg på vägen". Det skrev statsminister Ulf Kristersson efter ett besök på Södersjukhuset i Stockholm, där han fick en inblick i hur den nya precisionskirurgin med robotar går till. 1,6miljonerklubben bjuder in till en lärorik kväll om endometrios - där du själv kan prova på hur roboten "da Vinci" fungerar!

En kväll för kvinnohjärtat i Luleå!2.4.2024 14:03:37 CEST | Pressmeddelande

Nu är det dags för årets Woman in Red i Luleå, en kväll med kvinnohjärtat í fokus ! För 25 år sedan skickades kvinnor hem från sjukhuset med hjärtinfakt - för att deras symptom inte liknade männens. Har det blivit bättre? Hör Karin Schenck-Gustafsson, kardiolog, professor och forskare på Karolinska Institutet, berätta. Woman in Red är en rikstäckande kampanj som samlar in viktiga pengar till forskningen på bland annat kvinnohjärtat.