Kampanj ska få fler att upptäcka Avtalats rådgivningstjänst

Idag startar Avtalat en kampanj med syfte att få fler att upptäcka och använda Avtalats digitala rådgivningstjänst. Rådgivningstjänsten hjälper tjänstemän i privat sektor med personligt anpassade råd för tjänstepensionen ITP, där det från den 1 oktober finns nya valbara pensionsbolag.

Foto: Avtalat/Most Photos

Under oktober och november går kampanjen främst digitalt genom annonser på bland annat olika nyhetssajter och sociala medier, men även i annonser i utvalda medlemstidningar hos fackförbund som organiserar tjänstemän inom privat sektor.

Konceptet är ”Det finns fler val att göra” och anspelar på situationer där målgruppen redan gjort val, såsom ”Bytt svärmor? Gör ett val du kan påverka.” och “Bytt partner? Det finns fler val att göra”.

-Vår vision är att alla ska förstå och uppskatta pension och försäkring, även innan det behövs. Att på ett lättsamt sätt väcka intresse är något vi hoppas ska få fler att upptäcka rådgivningstjänsten, säger Avtalats vd Niklas Hjert.

Nya valbara pensionsbolag från 1 oktober

Från den 1 oktober finns nya valbara pensionsbolag att välja på inom tjänstepensionen ITP. Upphandlingen som Collectum har gjort, på uppdrag av Svenskt Näringsliv och PTK, innebär bredare fondutbud och förbättrade produkter för 2 miljoner tjänstemän.

Det är inte alltid lätt för den anställda tjänstemannen att veta hur man ska tänka med de val som går att göra och som påverkar tjänstepensionen. Där finns Avtalats digitala rådgivningstjänst som ger kostnadsfria och individuellt anpassade råd, som den anställda sedan kan välja att följa.

Personligt anpassade råd

Utifrån att besvara frågor om sin familjesituation och ekonomi ges personligt anpassade råd för att kunna välja:

• Pensionsbolag och sparform
  • Nivå på ersättning om man blir långvarigt sjuk
  • Nivå på ersättning till ens familj om man dör

-Rådgivningstjänsten är utan vinstsyfte och står under Finansinspektionens tillsyn, men många tjänstemän känner inte till att den finns. Nu när det finns nya upphandlade bolag för tjänstepensionen ITP är det ett ypperligt tillfälle att använda tjänsten, avslutar Niklas Hjert.

Fakta: Rådgivningstjänsten finansieras via Avtalat med syfte att informera om kollektivavtalad pension och försäkring. Avtalat får ingen provision eller annan ersättning.

Foto: Avtalat/Most Photos
Kampanjbild. Foto: Avtalat/Most Photos
Kampanjbild. Foto: Avtalat/Most Photos
Niklas Hjert, vd, Avtalat
Nklas Hjert, vd, Avtalat

Länkar

Alla ska förstå och uppskatta pension och försäkring via jobbet, även innan det behövs. Med den ambitionen har Svenskt Näringsliv, LO och PTK bildat Avtalat. Vi finns till för närmare tre miljoner arbetsgivare och anställda med kollektivavtal i privat sektor. Genom att erbjuda samlad information och vägledning blir avtalat.se vägen in och vägen ut för allt som rör kollektivavtalad tjänstepension och försäkring.

Följ Avtalat

Senaste pressmeddelandena från Avtalat

Många känner inte till att de har kollektivavtalade försäkringar13.3.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Fler än 4 av 10 privatanställda med kollektivavtal saknar kunskap om sina kollektivavtalade försäkringar. Det visar en ny undersökning som Avtalat har gjort. De riskerar därmed att förlora ersättning vid exempelvis föräldraledighet, sjukdom eller arbetsskada. Avtalat vill lyfta frågan inför Kollektivavtalets dag nu på söndag den 17 mars genom att publicera en ny rapport med syftet att öka kännedomen om kollektivavtalad försäkring.

Spellistor om döden och olyckor ska få fler att upptäcka pension och försäkring via jobbet30.11.2022 08:01:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Avtalat en kampanj som genom spellistor på Spotify ska öka kännedomen om kollektivavtalad tjänstepension och försäkring. Bland annat uppmanas 200 000 arbetsgivare i privat sektor att skicka spellistorna om bland annat olyckor och döden till sina 3 miljoner anställda. Förhoppningen är att fler ska få del av de försäkringspengar de har rätt till via kollektivavtalen.