Svea Bank AB (publ)

Sveas e-handelsindikator Q3 visar: Så kommer landets e-handlare att investera framöver

Dela

I Svea Banks senaste e-handelsindikator uppger fyra av fem e-handlare att deras tillväxt har varit svag, stillastående eller negativ under andra kvartalet. Närmare en tredjedel uppger dessutom att de kommer behöva ta in kapital inom ett år. Samtidigt svarar nära hälften att de kommer investera i marknadsföring i sociala medier och att det är en viktig förberedelse inför kommande månader. Detta indikerar att e-handlarna lägger in en högre växel efter en tuff period och att de har en viktig höst framför sig.

I Sveas senaste e-handelsindikator uppger över 17 procent att deras tillväxt varit negativ det senaste kvartalet. Hela 40 procent uppger att de haft svag tillväxt och över 20 procent menar att tillväxten uteblivit. Endast tre procent av e-handlarna har haft mycket stark tillväxt.

Under nuvarande kvartal tror närmare hälften att tillväxten kommer fortsätta vara svag, samtidigt som en fjärdedel är positivt inställda och tror på stark tillväxt. Närmare en femtedel av e-handlarna kommer behöva ta in externt kapital det närmaste året, den vanligaste orsaken är för att säkra tillväxt. Utöver det uppger 13 procent att de kommer behöva gå in med privatkapital i bolaget.

Köpkraft, räntor och inflation leder fortsatt till negativ påverkan
Hushållens försämrade köpkraft samt räntor och inflation är det som påverkar tillväxten mest negativt enligt e-handlarna. Effektivare marknadsföring är däremot det vanligaste svaret för att påverka tillväxten positivt.

Marknadsföring – främsta investeringen
För att förbereda verksamheten inför nuvarande kvartal uppger 45 procent att de ska satsa, eller redan har satsat, på marknadsföring i sociala kanaler och 40 procent på övrig marknadsföring. På frågan vad som är de mest prioriterade investeringarna framöver svarar e-handlarna även där marknadsföring. Hela 46 procent kommer satsa ytterligare på att synas i sociala kanaler. Men även utveckling av hemsida blir allt viktigare, något som 40 procent ser som en prioriterad investering.

Marknadsföring ligger också i topp när det kommer till efterfrågad kompetens. Mer än en tredjedel tror att det kommer vara den mest eftertraktade kompetensen för deras verksamhet. Community manager och skapare av content är också kompetenser med hög efterfrågan, vilket ligger helt i linje med e-handlarnas investeringar och förberedelser framåt.

– E-handlarna har stått inför många utmaningar det senaste året och många har därför behövt ställa om sin verksamhet. Konkurrensen har ökat samtidigt som konsumenternas plånbok är tunnare. Det gäller att stå ut i mängden och där spelar både kundupplevelsen på sajten och marknadsföringen roll. Vi ser att man nu trycker på gasen för att vinna slaget om kunderna, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.

Starkt intresse för AI
Nära hälften har under det senaste året använt sig av någon form av AI i verksamheten. Den vanligaste anledningen är textgenerering. Mer än hälften av e-handlarna kan dessutom tänka sig att använda AI under kommande år, framför allt till textproduktion, bildredigering, göra research och ersätta uppgifter som anställda tidigare har gjort. 16 procent tror dessutom att kompetens inom AI kommer efterfrågas i högre utsträckning framåt.

– ­AI tar allt större plats, även för e-handlarna. I rådande ekonomi handlar mycket om att effektivisera i alla led och där kan AI underlätta, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.

Här är de vanligaste sätten att förbereda sin e-handel inför kommande tre månader:
1. Marknadsföring i sociala kanaler 46%
2. Övrig marknadsföring 40%
3. Utveckla produkter och nya produkter 34%
4. Skala ned kostnader och/eller verksamheten 28%
5. Optimera kundresan och kundservice i e-handel/butik 21%

Nyckelord

Kontakter

Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion

Bilder

Dokument

Om Svea

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Om Sveas betallösningar

Sveas betallösningar används av 15 000 e-handlare i Norden med 7,5 miljoner betalande kunder. Erbjudandet består av betallösningar för e-handel och fysisk butik där Svea möter konsumenternas förväntningar på en smidig kundupplevelse och handlarnas behov av hög konvertering. Affärsområdet är en del av Svea Bank AB.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye