Elgiganten

Elgiganten tågar in på het begagnatmarknad med mobiltelefoner

Dela

Dagens konsumenter vill se fler företag som arbetar med återbruk och att öka livslängden på produkter, visar en färsk sifo-undersökning. Samtidigt riktar Elgiganten fokus mot den växande begagnatmarknaden och erbjuder nu begagnade mobiltelefoner. Satsningen är en del av hemelektronikkedjans långsiktiga strategi om att skapa mer cirkulära affärsmodeller inom produkter och tjänster.

Bildtext: Elgiganten ställer ut begagnade mobiltelefoner på display i Stockholmsvaruhusen på Kungsgatan och i Gallerian.
Bildtext: Elgiganten ställer ut begagnade mobiltelefoner på display i Stockholmsvaruhusen på Kungsgatan och i Gallerian. Fotograf: Aksel Örn Ekblom

Enligt en ny sifo-undersökning svarar nära hälften av svenskarna att det är viktigt att företag arbetar med återbruk – det vill säga att förlänga livslängden på produkter. Samtidigt växer marknaden för begagnade mobiltelefoner. Hemelektronikkedjan Elgiganten breddar nu sitt fokus och erbjuder nu inte bara nya mobiltelefoner – utan även begagnade.

Elgiganten börjar sälja kvalitetssäkrade begagnade iPhones i 14 olika varianter som kontrolleras grundligt, rensas från alla data och repareras vid behov. Utöver att erbjuda iPhones planerar bolaget att bredda utbudet på begagnat med Androids och läsplattor samt andra produkterkategorier.

- Vi vill göra elektronik tillgänglig för fler, särskilt när många hushåll har en mer ansträngd ekonomi. Begagnade produkter får en ny start och säljs till ett rimligt pris, samtidigt som kunderna får vara en del av en cirkulär modell. Det ser vi är framtiden för elektronikbranschen, där Elgigantens mål är att 10 procent av försäljningen ska komma från begagnade produkter och cirkulära tjänster till år 2028, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Bolaget utmanar flera konkurrenter med sitt nya erbjudande, men så också en otrygg andrahandsmarknaden, dit många konsumenter vänder sig till för mobiltelefoner idag. Där säljs begagnade produkter privat utan tryggt konsumentskydd eller reklamationsrätt, vilket på sikt kan leda till ett stort slag mot köparens plånbok om något fel uppstår. Elgiganten erbjuder däremot både samma trygghet och kundgarantier som vid köp av en helt ny produkt.

null
Elgiganten erbjuder kvalitetssäkrade begagnade iPhones i 14 olika varianter. Fotograf: Aksel Örn Ekblom

Om undersökningen
Sifo-undersökningen innefattar svar från 1 000 svenskar mellan 16 och 70 år som under april och maj 2023 intervjuats ur Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel. Siffrorna presenteras i rapporten Svenskar och hållbarhet 2023, i samarbete med Elgiganten och Öresundskraft.

Kontakter

Om oss

Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 176 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior. Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.

Följ Elgiganten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Elgiganten

DreamHack och Elgiganten bjuder in till årets upplaga av DreamHack Winter – över 50 000 deltagare förväntas besöka festivalen22.11.2023 09:50:00 CET | Pressmeddelande

Gamingfestivalen DreamHack Winter lockar såväl amatörer som e-sportsproffs och fler än 50 000 deltagare väntas dyka upp under helgen. Elgiganten, som är festivalens huvudsponsor, har i år en större butik än någonsin tidigare. På plats i Jönköping finns bland annat L22, Matinbum och den nya ambassadören FortniteFarmor som jobbar för att minska utanförskapet digitalt – både för äldre och barn.

Elgiganten hyllar egentid i stor varumärkeskampanj17.10.2023 09:15:14 CEST | Pressmeddelande

Egentid visar sig vara avgörande för svenskarnas välbefinnande och gör dem till en bättre version av sig själva. Elgiganten lanserar nu en stor varumärkeskampanj med fokus på att hylla alla dem som prioriterar sin egentid – och således investerar i sig själva. Kedjan visar hur elektronikprodukterna som de säljer både skapar underhållning och möliggör för den egentid som många behöver i sin vardag.

Elgiganten lanserar bred informationskampanj för att öka återvinning av elektronik11.10.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Runt 25 miljoner mobiltelefoner sägs ligga i svenskarnas byrålådor och skräpa, samtidigt visar årets rapport från Svenskarna och internet 2023 att hälften av dagens konsumenter inte återvinner digitala enheter som de slutat använda. Det största skälet är rädsla för att den personliga informationen ska komma i orätta händer. Den insikten tar Elgiganten fasta på i en ny informationskampanj som lanseras inför International E-waste Day.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye