Elgiganten

Elgiganten sträcker ut en hjälpande hand till alla ofrivilliga techsperter i ny varumärkeskampanj

Dela

På arbetsplatser över hela Sverige finns det tusentals människor som ofrivilligt fått ansvar för kontorets alla teknik- och elektronikfrågor. I en ny varumärkeskampanj sträcker Elgiganten Företag ut en hand till dessa ofrivilliga techsperter, för att de ska kunna ägna tid åt vad de är bäst på – nämligen sina egentliga arbetsuppgifter.

Insikter visar att små- och medelstora företag oftast inte har anställda som dedikerat arbetar med teknikrelaterade frågor- eller inköp. Den som ofrivilligt får ansvaret på arbetsplatsen kan därför uppleva stress och ångest inför det – många gånger på grund av bristande teknikkunskap. Det kan i sin tur leda till att personerna skjuter upp eller ignorerar många små och till synes triviala problem – tills de växer och blir större, dyrare och omöjliga att undvika. För att belysa att det går att hitta en lösning på denna utmaning lanserar Elgiganten Företag nu en varumärkeskampanj med fokus på ofrivilliga techsperter.

– Med kampanjen vill vi visa att vi förstår utmaningarna många människor har på jobbet, relaterat till teknik i vardagen. Och berätta att vi kan hjälpa att hitta en lösning, genom våra personliga rådgivare, vårt företagsanpassade sortiment och våra tjänster. Vår kommunikation visar på olika typer av frustationsmoment som kan uppstå när man blivit utsedd till en ofrivillig techspert på jobbet. Med en stor dos humor siktar vi på att skapa igenomkänning hos alla företag där ute, säger Karolina Åhs Karlsson, Head of Marketing & E-com på Elgiganten.

Kampanjen syftar till att öka kännedomen för Elgiganten Företag och dess erbjudande, som sträcker sig från personlig rådgivning och inköp av teknikutrustning och elektronik till en rad olika skräddarsydda tjänster.

Kampanjen lanseras i samtliga länder i Norden, och ansvarig för arbetet på nordisk nivå är Mikaela Hellgren, Nordic Market Specialist på Elkjøp Nordic.

– Ofrivilliga techsperter har vi definierat som rollen du olyckligtvis råkat hamnat i för att du någon gång har hjälpt till med oväntat teknikstrul på din arbetsplats. En roll som du helst av allt vill slippa för att kunna ägna dig åt dina verkliga arbetsuppgifter, säger Mikaela Hellgren, Nordic Marketing Specialist på Elkjøp Nordic.

Bakom kampanjen står kreatörsduon Torkel Bjørnstad Sveen och Ola Øvrelid på Publicis Kitchen, tillsammans med kollegorna Sarah Wee och Håvar Sesseng.

– Elgiganten är ett av Nordens största varumärken, och därmed en aktör som har väldigt bra förutsättningar för att hjälpa så många som möjligt. Vi ser fram emot att skriva den historien tillsammans med Elgiganten. Och även om vi själva inte är ofrivilliga techsperter på jobbet så har vi vänner och bekanta som axlat den rollen. Vi ser fram emot att rädda dem, säger teamet i en gemensam kommentar.

Kampanjen går rikstäckande i bland annat LinkedIn, Youtube, DOOH och print med start vecka 43.

Se varumärkesfilmen här.

Kontakter

Om oss

Elgiganten är Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik, vitvaror och kök. Bolaget är en av de aktörerna som omsätter mest inom detaljhandeln. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.700 anställda och 176 butiker och varuhus över hela landet. Här ingår även Elgiganten Phonehouse-butikerna som finns i såväl stadskärnor och gallerior. Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

LÄS MER OM:
Elgigantens sortiment och mer om bolagets hållbarhetsarbete.

Följ Elgiganten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Elgiganten

DreamHack och Elgiganten bjuder in till årets upplaga av DreamHack Winter – över 50 000 deltagare förväntas besöka festivalen22.11.2023 09:50:00 CET | Pressmeddelande

Gamingfestivalen DreamHack Winter lockar såväl amatörer som e-sportsproffs och fler än 50 000 deltagare väntas dyka upp under helgen. Elgiganten, som är festivalens huvudsponsor, har i år en större butik än någonsin tidigare. På plats i Jönköping finns bland annat L22, Matinbum och den nya ambassadören FortniteFarmor som jobbar för att minska utanförskapet digitalt – både för äldre och barn.

Elgiganten hyllar egentid i stor varumärkeskampanj17.10.2023 09:15:14 CEST | Pressmeddelande

Egentid visar sig vara avgörande för svenskarnas välbefinnande och gör dem till en bättre version av sig själva. Elgiganten lanserar nu en stor varumärkeskampanj med fokus på att hylla alla dem som prioriterar sin egentid – och således investerar i sig själva. Kedjan visar hur elektronikprodukterna som de säljer både skapar underhållning och möliggör för den egentid som många behöver i sin vardag.

Elgiganten lanserar bred informationskampanj för att öka återvinning av elektronik11.10.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Runt 25 miljoner mobiltelefoner sägs ligga i svenskarnas byrålådor och skräpa, samtidigt visar årets rapport från Svenskarna och internet 2023 att hälften av dagens konsumenter inte återvinner digitala enheter som de slutat använda. Det största skälet är rädsla för att den personliga informationen ska komma i orätta händer. Den insikten tar Elgiganten fasta på i en ny informationskampanj som lanseras inför International E-waste Day.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye