RadiohjälpenRadiohjälpenRadiohjälpen

Drottningen startar insamling till Ukrainas barn genom Radiohjälpen

I samband med  ”Världens Barn - Startskottet” i SVT ikväll startade H.M. Drottning Silvia en särskild insamling till förmån för Ukrainas barn och inom Radiohjälpens Världens Barn-kampanj.  Insamlingen  blir ett betydelsefullt och unikt sätt att uppmärksamma drottningens 80-årsfirande.

”Vi är tacksamma för drottningens stora engagemang för Ukrainas barn som lider enormt mycket”, säger Kristina Henschen, generalsekreterare för Radiohjälpen. ”Att ge en födelsedagsgåva som lindrar barns lidande är den finaste gåvan.”

H.M. Drottning Silvias 80-årsinsamling sker till förmån för Ukrainas barn via Världens Barn-kampanjen som är Radiohjälpens största, årliga kampanj. Foto: Yanan Li, Kungliga Hovstaterna

Inför sin 80-årsdag den 23 december har drottning Silvia valt att starta en insamling till förmån för Ukrainas barn genom kampanjen Världens Barn. Alla gåvor som ges i drottningens insamlingsbössa och genom gåvor till Radiohjälpen märkta ”Drottningen” kommer enligt drottningens önskemål att gå till projekt i Ukraina för barn som lider av psykisk ohälsa till följd av den pågående fullskaliga invasionen. Stödet sker genom Radiohjälpens partnerorganisationer. Bössan finns på denna länk, klicka här.

Insamlingen är öppen till den 31 december 2023.

Under TV-galan ”Tillsammans för Världens Barn” lördag 7 oktober gästar drottning Silvia sändningen och berättar om sitt engagemang för Ukrainas barn. Galan direktsänds i SVT1 och på SVT Play kl 20:00-22:00.

Detta är Världens Barn

Världens Barn är ett samarbete mellan public service och Radiohjälpen ihop med många svenska civilsamhällesorganisationer. Här bidrar SVT, Sveriges Radio P4 och Utbildningsradion (UR) till viktiga folkbildande insatser inom ramen för Världens Barn. Tillsammans samlas pengar in till projekt runt om i världen för att främja barns rättigheter. Sedan den fullskaliga invasionen av Ukraina stöttar Radiohjälpen omfattande projekt för barn i Ukraina, både genom Världens Barn och genom den särskilda Ukraina-insamlingen som pågår. Läs mer om Världens Barn-projekt som erhållit stöd här.

Läs här om Radiohjälpens stöd i Ukraina.

Skänk en födelsedagsgåva till förmån för barn i Ukraina

H.M. Drottningens digitala insamlingsbössa finns på denna länk.

Det går även att stötta drottningens insamling genom att swisha till – 90 1950 6. Märk din gåva med ”DROTTNINGEN”. Gåvor kan även sättas in via bank till 90 1950-6, och märkes även här med ”DROTTNINGEN”.

De gåvor som inkommer till Världens Barn, till och med 31 oktober, dubbleras av Akelius Foundation (gäller ej gåvor över 10 miljoner kr eller månadsgivare).

Tack för din gåva.

Aktuella datum och sändningar

SVERIGES RADIO

Söndag 1 oktober: ”Sjung med P4 för Världens Barn” kl. 14:03-15:00 i P4 Programledare: Farah Abadi

Måndag-torsdag 2-5 oktober kl. 17:00-18:43 & fredag 6 oktober kl. 17:00-20:00, direktsändning i P4 och i och Sveriges Radio Play: ”P4 för Världens Barn”. Programledare: Christer Lundberg med bisittarna Rasmus Persson och Farah Abadi

SVERIGES TELEVISION

Lördag 7 oktober: TV-galan ”Tillsammans för Världens Barn”, kl 20:00-22:00 i SVT1 och på SVT Play Direktsändning från SVT i Stockholm, med publik, gäster och artister. Programledare: Fredrik Önnevall Farah Abadi och 14-åriga Kerstin Linden. Livereportrar: Adrian Alero Andersson och Henrik Kruusval

Söndag 8 oktober: ”Världens Barn – Summeringen”, kl 18:15-19:00 i SVT1 och på SVT Play. Direktsändning från SVT i Stockholm, med gäster och artist. Programledare: Anna Lindman

Foto: Clement Morin

Om kampanjen Världens Barn och Stiftelsen Radiohjälpen

Världens Barn är Sveriges bredaste insamlingskampanj för barns rättigheter runt om i världen. Stiftelsen Radiohjälpen har till uppgift att i samråd med Sveriges Television, Sveriges Radio och Utbildningsradion samordna programbolagens insamlingsverksamhet för humanitärt ändamål. Insamlingsarbetet runt om i landet organiseras av en särskild riksinsamling som samordnar 14 svenska organisationer och volontärer över hela landet, se mer på denna länk.

Läs om projekten som beviljats 2023 från kampanjen Världens Barn på denna länk.

Starta ditt engagemang genom en digital insamling för Världens Barn på denna länk.