20 nya miljonärer i Ronneby

I dag delades 119 miljoner kronor ut till vinnare i Ronneby under Postkodlotteriets Grannyra. Totalt blev 20 personer miljonärer efter dagens vinstutdelning. En av de största checkarna gick till Ingela, 53, som fick 8,8 miljoner kronor. Den största gemensamma vinsten landade på 13 miljoner kronor.

Det var folkfest på Ronneby torg när Grannyrans miljoner delades ut.
Det var folkfest på Ronneby torg när Grannyrans miljoner delades ut. Fotograf Eva Edsjö

Förra veckan avslöjades det att postnummer 372 31 i Ronneby hade vunnit i Grannyran. Det hade varit en lång väntan för de 95 vinnarna i postnumret som idag samlades på Ronneby torg för att ta emot sina checkar och äntligen få reda på hur mycket de hade vunnit. Anhöriga, grannar och vänner hade kommit dit för att fira vinnarna och se Lucianoz uppträda.

Hela torget jublade när den vinnande postkoden FC avslöjades. I postkoden bor 13 lottköpare som blev uppbjudna på scenen för att ta emot sin totala vinst. Rickard Sjöberg delade ut check efter check till vinnarna, som alla blev miljonärer. På önskelistorna fanns allt från resor och altanbygge, till MC-kort och robotgräsklippare. Många av vinnarna vill dela med sig av vinsten till familjen och fira tillsammans med grannar och vänner.

När det var dags för Ingela, 53, att ta emot sitt guldkuvert var hon mycket pirrig. Checken visade vinstsumman på 8 881 122 kronor och hon utbrast:
– Vilken grannfest vi ska ha! Och så ska hela familjen resa till Manchester, för de har världens bästa fotbollslag, sa hon och fick en kram av vinstutdelaren Jesper Blomqvist, tidigare fotbollsproffs i Manchester United.

Charlie, 43, hade haft en pirrig vecka i väntan på vinstutdelningen. Hon drömmer om att bygga en ateljé i trädgården och att skaffa ett MC-kort. När det var dags för Charlie att dra fram sin check, rusade hela familjen upp på scenen för att dela glädjen. När hon fick se vinstsumman på 6 414 145 kronor blev det känslosamt med tårar och mycket glädje.
– Jag kan göra saker som jag aldrig har haft möjlighet till tidigare, sa hon med tårar i ögonen. Att måla är min passion. Det här är verkligen en dröm som går i uppfyllelse.

Den största gemensamma vinsten gick till makarna Helén, 70, och Kent, 70, som fick över 13 miljoner kronor. På deras vinstcheckar stod det 8 881 122 kronor, respektive 4 440 561 kronor.

Grannyran sänds i TV4 fredagen den 20 oktober klockan 19.30.

Bilder från Grannyran finns att hämta på: https://share.mediaflowpro.com/?A1CF2PXF3G

Om Grannyran
Grannyran är Postkodlotteriets extradragning som sker tre gånger per år. Under året samlar lottköparen på sig andelar (tio andelar/lott för varje deltagande månad). Hur stor vinsten i Grannyran blir beror på antalet andelar och lotter. De 95 lottköparna i postnummer 372 31 fick dela på hälften av vinstpotten, alltså 59,5 miljoner kronor. 13 av dessa vinnare bodde i den vinnande postkoden FC, och de fick dessutom dela på den resterande delen av potten, 59,5 miljoner kronor.

Svenska Postkodlotteriet är Sveriges största lotteri där du vinner tillsammans med dina grannar, samtidigt som du bidrar till en bättre värld. Nästan en miljon kunder har varje dag chans till nya vinster. Tack vare alla som är med i lotteriet har vi sedan starten 2005 genererat 14,5 miljarder kronor till ideella organisationer. Det gör Postkodlotteriet till Sveriges största privata givare till ideell sektor.

WWF och Nordens Ark går samman för att rädda några av Sveriges mest hotade arter12.3.2024 10:34:44 CET | Pressmeddelande

Sverige har en fantastisk natur, men ingen vill vara utan arter som fjällräven, igelkotten, storspoven och mnemosynefjärilen. Tyvärr riskerar de och många fler arter att utrotas i Sverige. Men nu har WWF och Nordens Ark gemensamt tilldelats Drömprojektet på 21,5 miljoner kronor av Svenska Postkodlotteriet. Pengarna ska gå till att vända trenden och stötta ett tiotal hotade svenska arter.