Resedagböckerna från DFDF ”sommarjobbare”: deras bästa tips när du åker på en minikryssning till Litauen

Dela

Under sommaren rekryterades familjer och par för att ”sommarjobba” ombord på DFDS nya fartyg som trafikerar rutten mellan Karlshamn och Klaipeda i Litauen. Paren och familjerna hade som uppdrag att både testa båtarnas utbud och upptäcka hamnstaden Klaipeda. Allt under DFDS-konceptet ”minikryssning” där man reser under natten och har mellan en och två dagar i Klaipeda för att sedan resa hemåt mot Sverige igen. Nu är alla ”sommarjobbare” hemkomna och här är deras bästa upplevelser och tips.

Christian Grapenlind ute på fartygsdäck
Christian Grapenlind ute på fartygsdäck Agata Grapenlind Cronqvist

Det är första gången DFDS valt att ta in sommarjobbare på detta sätt för att testa sina produkter. Det hela började med att DFDS investerade i två nya fartyg som skulle trafikera rutten mellan Karlshamn och Klaipeda och samtidigt lanserade en ny minikryssning som blivit populärt på så många andra av DFDS rutter.

Under försommaren annonserades möjligheten att få sommarjobb på DFDS fartyg till Klaipeda och åka gratis på en minikryssning. Kampanjen fick intresse i stora delar av Sverige och intresset för att ”sommarjobba” ombord på fartygen var stort. DFDS sökte par i olika åldrar, familjer och vänner som ville testa på minikryssningen som koncept. Nu är alla som rest hemkomna och här är delar av deras upplevelser.

Här är alla ”sommarjobbare” som åkte med på resan med DFDS:

• Agata Grapenlind Cronqvist, Christian Grapenlind och deras tre barn Jonathan, Hanna och Sofia från Lomma i Skåne
  • Albin Dahlin och familjens två barn Olga och Aida från Alingsås i Västergötland
  • Ewa Brentel och Uno Hasselblad, båda pensionärer från Sundsvall i Medelpad
  • Stefan Bengtsson och Ingrid Bengtsson Rijavec från Landskrona i Skåne
  • Andreas och Malin Sandberg från Bollebygd i Västergötland

Alla resenärer fick i uppgift att skriva en resedagbok och dokumentera vad de gjorde under sin resa. De var utrustade med tips från DFDS om restauranger, sevärdheter och enklaste vägen att ta sig dit.

Här följer små utdrag och ögonblicksbilder från sommarjobbarnas resedagböcker

Agata Grapenlind Cronqvist och Christian Grapenlind påbörjade sin resa med mycket förväntan.

”Alla fem i familjen har packat var sin en weekendbag, vi hoppar in i bilen efter jobb och skola och kör från sydvästra Skåne mot Karlshamn i Blekinge och en liten weekend-trip. Det är alltid en härlig feeling när man väl står i ombordkörningskön, solen är på väg ner, vi hann och kan pusta ut! (check-in stänger, 17.30). Fjärilarna fladdrar glatt i magen, som alltid inför en resa. Nu börjar äventyret.

Vi har två hytter, en fyrmanna och en tvåmanna. Havsutsikt i båda hytterna. När vi installerat oss, pustat ut i hytterna, sett Blekinges kobbar och skär glida förbi i havet utanför fönstret, går vi till restaurangen som serverar middagsbuffé: flera varmrätter, alla hittade sina favoriter (jättegoda kåldolmar, smakade hemlagat), salladsbord, dessert och drycker. Efter maten, lite shopping i butiken och så ut på däck för att fånga det sista av solen innan den sjunker ner i horisonten. Mätta vaggas vi till sömns av vågorna i våra hytter.”

Albin Dahlin och familjens två barn Olga och Aida besöker delfinshow och kustens fina sandstränder.

”När vi landsteg i Klaipeda fick vi en fantastisk början på resan genom att direkt ta den lilla färjan över till Kuriska näset för att se sjöfartsmuseet och delfinariet. Museet var imponerande, men den verkliga höjdpunkten var den fantastiska delfinshowen. Det var en upplevelse som barnen kommer att se tillbaka på hela livet!

Efter delfinshowen körde vi till Smiltyne Beach, en helt fantastisk plats med en otroligt fin sandstrand och höga vågor som barnen inte kunde motstå. Vi tillbringade mer än tre timmar på stranden och njöt av vattnet, upplevelsen och den livliga atmosfären.”

Andreas och Malin Sandberg upptäckte Palanga för att upptäcka palats och botaniska trädgården.

”När färjan var framme i Klaipeda tog vi bilen och körde direkt till Palanga och parkerade precis utanför den botaniska trädgården. Vi to en promenad genom den botaniska trädgården och besökte även Tiskeviciuspalatset. Vi kände att palatset och att promenera i parken var en lugn och avkopplande upplevelse. Sedan gick vi ner till stranden och promenerade ut till piren. Efter att ha besökt piren strosade vi på huvudgatan mot a-petit restaurangen som vi blev rekommenderade inför resan.

Efter lunchen utforskade vi lite mer i Palanga innan vi gick tillbaka till bilen och körde tillbaka till Klaipeda.

Tillbaka i Klaipeda tog vi en promenad i gamla stan och letade efter stadens katt- och musskulpturer. När vi gjorde läste om Klaipeda innan resan fick vi reda på att det fanns ett lokalt bryggeri. Och eftersom vi gillar att prova lokala ölsorter när vi reser, var vi tvungna att göra ett stopp där på Svyturys bryggeriet och köpa lite öl att ta med hem.”

— Nu är alla våra “sommarjobbare” hemkomna och vi har tagit del av deras resedagböcker och feedback på minikryssningen över till Klaipeda. Alla ser ut att ha haft både en bekväm och trevlig överfärd och spenderat kvalitetstid tillsammans i vackra Klaipeda. Sandstränder, delfiner, goda middagar och stadsvandringar har tagit upp tiden. Nu rustar vi på DFDS för höstsäsongen och kan lova att Klaipeda är lika vackert denna årstid, säger Per-Henrik Persson, Route Director för sträckan mellan Karlshamn och Klaipeda, DFDS.

DFDS trafikerar två rutter mellan Sverige och Baltikum. Den ena avgår från Karlshamn i Sverige och anländer till Klaipeda i Litauen. Den andra trafikerar rutten mellan svenska Kapellskär och Paldiski Estland.

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild

Om DFDS

DFDS tillhandahåller färje- och transporttjänster i och runt Europa och genererar årliga intäkter på 20 miljarder DKK. Till över 10 000 fraktkunder levererar vi hög tillförlitlighet genom färje- och hamnterminaltjänster samt transport- och logistiklösningar.

För miljontals passagerare erbjuder vi säkra övernattnings- och närhavsfärjetjänster.

Våra 10 000 anställda finns på färjor, terminaler, distributionscenter och på kontor i 20 länder. DFDS grundades 1866, har sitt huvudkontor i Köpenhamn och är noterat på Nasdaq Copenhagen.

Följ DFDS

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från DFDS

Paus från vintervardagen: Upptäck prisvärda spa-destinationer i Estland och Litauen2.2.2024 13:15:00 CET | Pressmeddelande

I början av året har väderrapporterna dominerats av rekordlåga temperaturer, med köldrekord på omkring –43 grader celsius i norra Sverige. Dessutom känner många sig stressade efter en hektisk jul- och nyårsperiod, en känsla som förstärks av det ofta ansträngda ekonomiska läget efter helgerna. Det är inte så konstigt att känna en stark längtan till att få komma iväg och slappna av. Lyckligtvis erbjuder närliggande destinationer som Estland och Litauen prisvärda spa-upplevelser, som passar bra även för budgeten i januari och februari och erbjuder en välbehövlig paus från vintervardagen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.