Svea Bank AB (publ)

Marknadsföring, datahantering och kundtjänst: Här ser svenska företag störst fördelar med AI

Dela

Utvecklingen av artificiell intelligens har exploderat de senaste åren. Men hur ställer sig svenska företag till att använda AI? I Svea Banks nya undersökning framgår det att fler är positivt inställda till AI jämfört med tidigare och drygt var tredje företag överväger att integrera tekniken i verksamheten­. Samtidigt uttrycker en tredjedel oro över säkerhetsrisker.

I Sveas senaste AI-undersökning har fler än 500 svenska företagare svarat på frågor och tyckt till om utvecklingen av artificiell intelligens. Resultatet visar att andelen företag som använder AI i verksamheten ökat och att intresset för den nya tekniken stigit rejält.  

Var tredje företag, 31 procent, uppger i årets undersökning att de överväger att integrera AI-teknik i verksamheten. Detta är en markant ökning jämfört med 2019 då motsvarande siffra var endast 18 procent. På frågan varför företagare inte väljer att integrera AI svarar 19 procent att de inte besitter den kompetens som krävs, motsvarande siffra 2019 var 10 procent.

I undersökningen uppger 10 procent av företagen att de redan använder AI och att det främst är inom marknadsföring, datahantering och kundtjänst som tekniken implementerats. Av de som använder AI anser var tionde att verksamhetens lönsamhet ökat i ganska eller mycket hög grad, medan 38 procent anser att den ökat i en mycket låg grad.

Trots en positivare attityd ser många risker med AI

Undersökningen visar även att många företag anser att det fortfarande finns orosmoment med att implementera AI i verksamheten. Nästan en tredjedel, 29 procent, yttrar en oro över säkerhetsrisker, 25 procent ser risker med att det kan bli för opersonligt och 18 procent anser att det kan bli för dyrt.

– Det framgår tydligt i vår undersökning att fler företag nu börjat inse vikten av att integrera AI-teknik i verksamheten för att förbli konkurrenskraftiga. Det kan i sin tur vara en viktig insikt för de företag som anser sig sakna rätt kompetens inom området. Att utbilda sig och utforska mer av vad den nya tekniken har att erbjuda kan vara en viktig och direkt nödvändig investering för många bolag, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion, Svea Bank.

Nyckelord

Kontakter

Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion

Bilder

Dokument

Om Svea

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Om Sveas betallösningar

Sveas betallösningar används av 15 000 e-handlare i Norden med 7,5 miljoner betalande kunder. Erbjudandet består av betallösningar för e-handel och fysisk butik där Svea möter konsumenternas förväntningar på en smidig kundupplevelse och handlarnas behov av hög konvertering. Affärsområdet är en del av Svea Bank AB.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye