Broadway kommer till Sverige – i ny liten tappning

Dela

I november öppnar Lilla Broadway - Sveriges första musikal- och show tunes bar.
Det är nämligen vinnaren i Heineken 0.0s initiativ The Bar Is Yours. Tävlingen avslutades 18 oktober med Pitch Night där de tre finalisterna fick möjlighet att pitcha sina barkoncept i hopp om att se deras drömbar gå från idé till verklighet. Verklighet kommer det bli för vinnarna Sofia Svedlund och Klara Mahrs när Lilla Broadway öppnar upp på Södra Teatern 3 november. Baren kommer sedan vara öppen onsdagar till lördagar under en månad.

Den 18 oktober var det dags för finalen i The Bar Is Yours. Ett initiativ startat av Heineken 0.0 för att erbjuda en plattform till unga kreatörer att kreera fram ett eget barkoncept och därmed bidra till mångfald inom bar- och nattklubbsvärlden.

Finalen skedde i form av en Pitch Night där de tre finalisterna fick möjlighet att, inför livepublik, pitcha egna versioner av hur deras ultimata drömbar ser ut. Efter juryns poäng och publikens röstning stod det klart att konceptet Lilla Broadway ska bli verklighet.

- Jag tror vi är många som tillsammans skrik-sjungit musikalhits på efterfester. Nu är det dags att starta de festerna 6 timmar tidigare och flytta dem ut från hemmet och in till baren. Det är dags att Stockholm får en pianobar dedikerad show tunes och musikal. Konceptet är enkelt och tydligt. Ett piano i mitten, en pianist och musikalälskande gäster som inte är blyga för att sjunga oavsett kvalité på rösten. Här, för en gångs skull, uppmanas du faktiskt att önska låtar eller kanske bjuda på en egen? Idag finns ingen bar som erbjuder sing along till enbart favoritlåtarna inom musikal. Därför är vi oerhört glada och peppade på att Lilla Broadway ska få bjuda in till stämningssång, säger Sofia Svedlund och Klara Mahrs, skapare av konceptet Lilla Broadway.

Om The Bar Is Yours
I samband med att varumärket Heineken® fyller 150 år lanserades, under hösten, The Bar Is Yours. Initiativet innebär att Heineken 0.0 öppnar en pop up bar i centrala Stockholm där unga kreatörer kan avgöra vad som ska ske inne i baren. Genom att skicka in förslag på vilket typ av barkoncept de skulle vilja lansera är de med och tävlar om att få se just deras koncept gå från idé till verklighet.

Ansökan var öppen under en månad. Efter att juryn gått igenom ett hundratal kreativa koncept och idéer bjöds tre finalister in till Pitch Night för att pitcha sina idéer framför juryn och en vibrerande livepublik.

- Med The Bar is Yours vill vi bidra med förändring inom barscenen genom att etablera ett initiativ som inte finns idag. I stället för att vi, som etablerade aktörer, beslutar kring vår målgrupps barupplevelser, vill vi skapa en möjlighet för yngre kreatörer att dels utmana sig själva kreativt, dels få en chans att visa oss hur den ultimata barupplevelsen faktiskt ser ut – så att vi kan hjälpa dem förverkliga den. Engagemanget har varit fantastiskt och nu ser vi fram emot att besöka Lilla Broadway för mer Good Times, säger Björn Mannervik, partneransvarig på Spendrups.

Lilla Broadway kommer att öppna som en pop up bar på Södra Teatern och vara öppen onsdagar till lördagar under en månads tid med start från fredag 3 november.

Om Heineken® 150 år
Som 150-årsjubileum lanserade Heineken® en global kampanj som firar hur konsumenter runt om i världen njuter av ”good times” med Heineken®. Det spelar ingen roll hur Heineken® dricks eller stavas, så länge de har roligt. För Sverige går varumärket ett steg längre och bjuder in unga konsumenter att skapa ett eget barkoncept som, för dem, symboliserar ”good times”.

Finalister
Under Pitch tävlade tre finalistbidrag om vinsten. Bidragen presenteras nedan utan inbördes ordning:

  • SKYSMILE av Victor Karlsson från Falkenberg.
  • Lilla Broadway av Sofia Svedlund från Borlänge och Klara Mahrs från Malmö (boende i Stockholm).
  • Social Bar av Adam Östgård och Jack Robertsson från Stockholm.

Jurymedlemmar
Juryn består av:

  • Johanna Pihl, Brand Manager på Spendrups
  • Remco Schouten, Marketing Manager på Heineken®
  • Oscar Zia, artist och kreatör samt The Bar Is Yours-ambassadör
  • Antonios Evangelogiorgos, driftchef på Södra Teatern, medarrangör
  • Philip Hördegård, Creative på FLB Europa, medarrangör
  • Sorraya Toure, Project Manager på CMNTY, facilitator

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye