E-sport ska locka fler till segling

När världens största gamingevent, Dreamhack med 35 000 besökare, öppnar på fredag på Elmiamässan i Jönköping, finns Seglarförbundet på plats med sitt projekt Digisail. Målet är att få fler nyfikna på segling via e-sport.

Ungdomar från Ystad IF Handbolls e-sportsektion får testa på seglingspelet Virtual Regatta, både spela individuellt och i lag. Daniel Stenholm Daniel Stenholm

Med hjälp av den virtuella kappseglingssimulatorn Virtual Regatta kan deltagarna på Dreamhack och tävlande över hela världen, lära sig grunderna i segling genom e-sport. Många unga växer upp med spel och mobiltelefoner som en del av sin vardag vilket gör att e-sport blir ett naturligt sätt att introducera dem för segling.

–  Vi skapar ett intresse för seglingen och sänker trösklarna till sporten. Det är hur enkelt som helst att ladda ner spelet på mobilen och komma i gång att segla. I Virtual Regatta lär man sig hur vindens krafter påverkar segelbåten och hur man navigerar sig fram. Med den förståelsen blir övergången till seglingen på havet lättare, säger Raul Fuentes, projektledare för Digisail.

I Seglarförbundet monter 29 i B-hallen finns möjlighet att tävla både individuellt och i lag och det delas ut ett pris för highest score under helgen. En av Sveriges främsta e-seglare, Christian Harding, finns på plats för att guida alla intresserade i Virtual Regatta. Christian är både en meriterad e-seglare och IRL-seglare och håller utbildningar och clinics i e-segling.

Besökare som vill prova på ”riktig” segling kan skanna en-QR kod i montern och enkelt hitta en seglarskola nära där de bor och ta kontakt med den lokala föreningen.

–  Vi tror att det här kan vara en väldigt positiv form av rekrytering för oss. Vi gjorde ett framgångsrikt samarbete i maj i år med Ystad handbollsförenings e-sportsektion där ett 15-tal ungdomar först fick testa att e-segla och några dagar senare segla ute på havet. Tre av e-sportarna deltog sedan i Ystad Segelsällskaps seglarskola, säger Raul Fuentes.

Om DigiSail
Digisail är ett internationellt e-seglingsprojekt som tittar på om det finns synergier mellan e-segling och traditionell segling. Genom projektet testar man bland annat att använda e-segling som ett verktyg för att väcka intresse för segling hos barn och unga som inte tidigare blivit introducerade till segling eller inte har tillgång till klubb, vatten eller båtar i sin närhet.

Presskontakt
Raul Fuentes, projektledare Digisail, Svenska Seglarförbundet raul.fuentes@ssf.se 08-503 142 83
Bilder får användas fritt men ange fotograf.

Se filmen om projektet med Ystads IF Handbolls e-sportsverksamhet och Ystad Segelsällskap
Artikel om projektet på svensksegling.se
Läs mer om Digisail

E-sportarna får testa på segling på havet hos Ystad Segelsällskap tillsammans med en av föreningens instruktörer.
E-sportarna är förberedda för att ta sig ut på havet och testa segling IRL för förstagången och får lite tips av Raul Fuentes, projekledare för Digisail på Seglarförbundet.

Länkar