Allsvenskan Segling i Långedrag

I helgen (7–9 juni) är det dags för årets andra tävling i Allsvenskan i segling. För fjärde året i rad står GKSS som arrangör för en allsvensk deltävling och skådeplatsen är Långedrag utanför Göteborg. Där brukar det bjudas spännande seglingar med flitig båttrafik runt om.

Allsvenskan i Strängnäs i mitten av maj. Foto: Daniel Stenholm

Årets första omgång i Allsvenskan, för tre veckor sedan, bjöd på bra och jämna seglingar i Strängnäs i mestadels lätta vindar. ESK Uppsala tog en något överraskade seger före KSSS och arrangörsklubben Strängnäs SS.

Helgens tävling, precis utanför klubbhamnen i Långedrag, ser ut att bli annorlunda. Precis som i fjol väntas hårda vindar. Skulle den prognosen stämma så kommer det att bli en tuff utmaning för besättningarna, inte minst fysiskt.

En av favoriterna är KSSS som ställer upp med landslagsaktuella Hedvig och Hugo Liljegren tillsammans med pappa Fredrik. Dessutom har de med Vanja Ramm-Ericsson och Ebba Berntsson. Förutom Fredrik är det en ung men ändå erfaren besättning.

– Det är ett bra gäng med härlig stämning ombord. Förra året tog vi oss till final. I år siktar vi ännu lite högre och hoppas självklart att kunna segla stabilt på hög nivå för att följa upp våra klubbkompisars fina resultat från första deltävlingen, säger Hedvig.

Sotefjorden Hunnebo är också alltid att räkna med i Allsvenskan. Precis som i förra deltävlingen så ställer man upp med Magnus Lundgren och den här gången har han med sig sin parhäst Urban Lagneus. Den besättningen kommer att vara farlig om det är kraftiga och växlande vindar, då har de mycket kunskap och erfarenhet att förlita sig på.

– Det är såklart alltid en trygghet att ha Urban med ombord. Vi satsar definitivt på att vara med och slåss om segern, säger Magnus.

En annan intressant utmanare om topplaceringarna är Halmstad som den här gången ställer upp med bland andra Christoffer och Anders Hellekant. Det är två rutinerade herrar, men själva tonar de ner förväntningarna något.

– Vi kommer med ett till stor del nytt team som ska tävla tillsammans för första gången. Vi hoppas på mer stabila förhållanden än i Strängnäs för att få till renare segling. Som vanligt är motståndet tufft och vi tror att nyckeln ligger i att hålla en jämn nivå med så få misstag som möjligt för att vara med i matchen på söndag, säger Christoffer.

Det finns givetvis andra klubbar som också vill vara med i topp när tävlingen avslutas. Det är nog ovanligt öppet den här säsongen. ESK Uppsala överraskade i Strängnäs senast och det illustrerar hur mycket hårdare konkurrens det blivit.

Allsvenskan 2024 efter första deltävlingen

1. ESK Uppsala                  1 poäng
  2. KSSS                                  2
  3. Strängnäs SS                 3
  4. Stenungsund SS            4
  5. Sotefjorden/Hunnebo 5
  6. Halmstad SS                   6
  7. Gamla Stan YS               7
  8. Runmarö YC                   8
  9. Oxelösunds SS               9
  10. Hjuviks BK                       10
  11. Djursholms SK               11
  12. GKSS                                 12
  13. Umeå SS                          13
  14. SS Åmålsviken               14
  15. Ljungskile SS                  15

1. Ekerö BK                          16
  2. Upsala SS                        17
  3. Örnsköldsvik SS             18

Program Allsvenskan 2024

• 17–19 maj, Strängnäs, deltävling 1.
  • 7–9 juni, Långedrag, deltävling 2.
  • 16–18 augusti, Åmål, deltävling 3.
  • 6–8 september, Örnsköldsvik, deltävling 4.
  • 5–6 oktober, Marstrand, kval till Allsvenskan 2024

Seglingarna sänds live och kan följas på YouTube:

Lördag från kl. 12:00: https://youtube.com/live/2A9ayFbkTac?feature=share

Söndag från kl. 09:00: https://youtube.com/live/z5ECDZHVoa8?feature=share

Finalen från kl. 14:15: https://youtube.com/live/ma9B7HQ3HXQ?feature=share

Bifogade bilder från förra tävlingen (17–19 maj) i Strängnäs får användas fritt redaktionellt. Bilder från kommande helg kommer att finnas här: https://www.danielstenholm.se/allsvenskan-segling-2024/laangedrag och användas fritt, redaktionellt. Fotograf: Daniel Stenholm

För mer information besök www.allsvenskansegling.se eller kontakta Claes Lundin på Svenska Seglarförbundet 070-512 7854 eller claes@ssf.se

Allsvenskan i Strängnäs. Foto: Daniel Stenholm