Stort gensvar på AcadeMedias yrkeslärarkampanj

AcadeMedias kampanj för att locka fler till att bli yrkeslärare väckte stort intresse. På bara en månad inkom fler än 350 intresseanmälningar, majoriteten med önskemål om vägledning.

Evelin Löfvendahl, chef på AcadeMedia vägledning

–Responsen har varit över all förväntan och vi har behövt sätta in mer resurser för att möta den stora efterfrågan på vägledningssamtal. Det är tydligt att många kan tänka sig att bli yrkeslärare men att de inte vet vilka steg de ska ta, säger Evelin Löfvendahl, chef på AcadeMedia vägledning.

De som hör av sig jobbar idag i olika branscher, som vård och omsorg, VVS- och fastighet, fordon och transport, barn och fritid samt bygg och anläggning.

Många vill ha vägledning

Många har aldrig tänkt tanken att deras kunskaper behövs inom skolan, än mindre sett sig själva som lärare. Att kampanjen sått ett frö hos många är tydligt.

–Skälen till att man överväger att skola om sig varierar, men gemensamt för de flesta är att det finns en stor nyfikenhet och en vilja att dela med sig av de kunskaper man har. Det kan också handla om att de kommit till en punkt i yrkeslivet där de inte längre kan fortsätta sitt jobb, till exempel på grund av att det slitit mycket på kroppen, säger Evelin Löfvendahl.

Alla som skickar in en intresseanmälan erbjuds vägledningssamtal med en legitimerad studie- och yrkesvägledare och de flesta svarar att de vill ha det. Varje vägledningssamtal tar i genomsnitt en halvtimme.

–Många är väldigt tacksamma över att vi erbjuder de här samtalen och tar oss tid att lyssna och svara på de många frågor som finns om vad det innebär att jobba som yrkeslärare och vad som krävs för att bli det, säger Evelin Löfvendahl.

Snart är det dags att söka till höstens lärarutbildningar

På kampanjsajten finns det, förutom länkar till lediga tjänster på AcadeMedias egna gymnasier och vuxenutbildningar, även hänvisning till landets högskolor och universitet som erbjuder yrkeslärarprogrammet. Den 15 mars öppnar ansökan till höstens lärarutbildningar.

Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör på AcadeMedia, är glad över det stora gensvaret.

–Målet var att skapa nyfikenhet, att över 300 personer skulle höra av sig och efterfråga vägledning hade vi faktiskt inte räknat med. Det visar dock att behovet av mer information är stort och jag är glad att vi lyckats nå den här gruppen med vår kampanj. Nu håller vi tummarna för att flera av dem som nåtts av vår kampanj väljer att sadla om till yrkeslärare de kommande åren, säger hon.

AcadeMedia är ett internationellt utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien och Polen. Vi finns i hela utbildningskedjan – från förskola till vuxenutbildning – och drivs av att göra skillnad för människor och samhällen.

Våra drygt 18 000 medarbetare skapar kvalitet, mångfald och utvecklingskraft inom utbildningssektorn.