Förhandling klar: Ny hyra för Grums Hyresbostäders hyresgäster

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och det allmännyttiga bostadsbolaget Grums Hyresbostäder är klar. Uppgörelsen omfattar 685 lägenheter och innebär en hyreshöjning på 4,15 procent från den 1 januari.

Med förra årets extremt tuffa förhandlingsomgång i ryggen, med höga hyror som följd, är situationen för landets hyresgäster ansträngd redan från start.

- Det är tuffa tider, många hyresgäster har under lång tid haft svårt att få sin hushållsbudget att gå ihop. Därför har det varit viktigt att företaget tar ansvar och förstår att detta är ett svårt år för alla, inte minst för hyresgästerna, säger Henrik Woxlin, förhandlingsledare Hyresgästföreningen region Mitt.

Uppgörelsen med Grums Hyresbostäder har nåtts genom konstruktiva förhandlingar. Då många uppgörelser under förra förhandlingsomgången drog ut på tiden med retroaktiv hyra som följd är det en trygghet att hyresgästerna i tid nu får besked om den nya hyran.

- Det är viktigt att vi gjort upp i den lokala förhandlingen och hittat en lösning som är hållbar för båda parter, även om vi förstår att höjningen blir kännbar för många hyresgäster som redan lever med små ekonomiska marginaler, säger Henrik Woxlin.

Kontakt: Henrik Woxlin, förhandlingsledare Hyresgästföreningen region Mitt, 010-459 15 47