Kostnadsökningarna är ett hårt slag mot kollektivtrafiken

Dela

Busstrafiken leder omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Branschen har tagit stort ansvar och investerat i fordon och hållbara transportlösningar. Samtidigt visar den årliga statistikrapporten om bussbranschens utveckling att branschen ännu kämpar för att återhämta sig efter pandemi och energikris. Nu behövs beslut om fortsatta satsningar på den svenska kollektivtrafiken på alla politiska nivåer för att bryta de mönster som tydligt syns i rapporten ”Statistik om bussbranschen” som publiceras idag.

Kollektivtrafiken drabbades hårt av pandemin, med minskade biljettintäkter som följd. Efter det följde Rysslands invasionskrig mot Ukraina och den kraftiga kostnadsutvecklingen som det orsakade, bara mellan 2019 och 2022 ökade kostnaderna med 13 procent. Även om intäkterna har börjat öka så är det inte tillbaka på prepandeminivåer och kostnaderna fortsätter att öka i en högre takt. Jämför man kostnadsnivån för 2019 jämfört med 2022 har den ökat med 13 procent, samtidigt som intäkterna minskat med 3,4 procent.

Det största orosmolnet är bussförarbristen. Rapporten ”Statistik om bussbranschen” har sammanställt uppgifter från flera källor och siffrorna förskräcker. Ska den svenska kollektivtrafiken kunna fortsätta rulla behöver 8100 nya bussförare förstärka trafiken 2023-2025.

Regeringen ger regionerna hela ansvaret för kollektivtrafikens utveckling

Att staten kapar eller försämrar stöd till kollektivtrafiken försvårar situationen än mer. Regeringen har dragit in på stöd för exempelvis elektrifiering av stadsbussar efter pandemin och för insatser för en ökad andel kollektivt resande. År 2022 fanns det 915 eldrivna bussar i Sverige. Det betyder att det återstår cirka 3200 stadsbussar att elektrifiera.

– Samtidigt som vi har haft dessa kriser i vår omvärld, har vi den alltmer akuta klimatkrisen att hantera. Vi vet alla att det är miljösmart och grönt att resa kollektivt, och en av nycklarna till att nå våra klimatmål och minska utsläppen är att öka andelen kollektivt resande. Branschen har enats om målet att 2030 ska 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva. Vi som arbetar i branschen kommer att göra det vi kan för att detta mål ska uppnås. Men, det krävs att alla parter hjälps åt, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Mellan 2019 till 2020 minskade antalet klass 3 bussar i trafik från 2246 till 1283, en minskning med 43 procent. Detta vittnar om hur svår situationen var för de företag som bedriver turist- och beställningstrafik. Från 2020 till 2022 ökade sedan antalet klass 3 bussar till 1856, en ökning med nästan 45 procent. Sveriges Bussföretags medlemmar vittnar om hur denna del av bussbranschen återhämtade sig under 2022, men att det samtidigt var en utmaning med det ständigt ökande kostnadsläget.

För den upphandlade busstrafiken var siffrorna något bättre. Mellan 2019 och 2020 sjönk antalet påstigningar med drygt 30 procent, och var 2022 uppe i cirka 82 procent av 2019 års nivå. En oroväckande utveckling är dock kostnadsutvecklingen. Jämför man kostnadsnivån för 2019 jämfört med 2022 har den ökat med 13 procent, samtidigt som intäkterna minskat med 3,4 procent.

Läs rapporten "Statistik om Bussbranschen"

För mer information, kontakta  
Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag, +46 70 612 71 74

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Sveriges Bussföretag är ett förbund inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv. I dag har vi 270 medlemsföretag med cirka 27 900 anställda. Våra medlemmar består av busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver alla former av yrkesmässig busstrafik och anordnar bussresor inom och utanför landets gränser. Läs mer på sverigesbussforetag.se

Följ Transportföretagen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen

Svårighet att rekrytera personal till transportsektorn samt oro hos de som transporterar gods på väg16.7.2024 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Fortsatt svårt att rekrytera kompetent personal inom transportsektorn samt en svagare utveckling inom den del av sektorn som transporterar gods på väg. Det är några av slutsatserna från Transportföretagens återkommande branschindex för andra kvartalet 2024. -Totalt upplever drygt en fjärdedel av de tillfrågade medlemsföretagen att lönsamheten förbättrats. Dock om vi tittar på siffrorna mer i detalj framgår det att de medlemmar som transporterar gods på väg upplever en negativ lönsamhetsutveckling, säger Marcus Dahlsten, VD Transportföretagen och fortsätter.

Stor framgång för åkerier och bussföretag28.6.2024 11:45:52 CEST | Pressmeddelande

Som en trevlig sommarpresent kom idag förslag om ändringar i reglerna för kör- och vilotider. I promemorian föreslås att åkerier och bussföretag ska kunna få en varning av Transportstyrelsen istället för sanktionsavgift om en varning anses tillräcklig med hänsyn till överträdelsens allvar och omständigheterna. Ett annat förslag är att sanktionsavgiften för så kallade otillåtna kortuttag tas bort. Två viktiga ändringar som Transportföretagen efterfrågat länge.

Konsekvensanalys av nya krav på upphandlingar av busstrafik20.6.2024 09:18:26 CEST | Pressmeddelande

Sveriges Bussföretag presenterar idag en ny rapport - sammanställd av konsultbolaget EY - för att ge underlag för en saklig diskussion kring hur landets regioner vid upphandling av elbussar och batterier ska klara av att kombinera krav på strikt social hållbarhet utan att backa omställningen till en klimatsmart transportsektor och uppsatta klimatmål. -När kraven höjs måste också offentliga beställare av busstrafik nu vara beredda att tillsammans med företagen diskutera hur, och på vilket sätt dessa olika mål kan uppnås i landets regioner om vi ska klara att värna både klimatmål och krav kopplade till social hållbarhet. I slutändan riskerar annars resenärerna i kollektivtrafiken att drabbas av kraftigt höjda kostnader och minskat utbud, säger Anna Grönlund branschchef och vVd Sveriges Bussföretag.

Flygbranschen tar ställning med ny policy mot störande passagerare19.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

För att antalet incidenter med stökiga passagerare ska minska kraftsamlar nu flygbranschen tillsammans. Genom att ställa sig bakom en gemensam policy ska säkerheten ombord på flygplan och flygplatser öka. Antalet incidenter relaterade till stökiga flygpassagerare – som riskerar flygsäkerheten – har ökat de senaste åren. Trenden syns i Sverige, i våra grannländer och globalt. Därför har den samlade flygbranschen i Sverige beslutat att ställa sig bakom en gemensam policy. Målet är att stärka samarbetet och hitta lösningar, som på sikt minskar antalet incidenter med just stökiga flygpassagerare.

Per Geijer tillträder som säkerhetschef på Transportföretagen5.6.2024 14:46:00 CEST | Pressmeddelande

Omvärlden förändras och säkerhets- och beredskapsfrågor har snabbt vuxit i betydelse. Samtidigt som transportsektorn är avgörande för Sveriges beredskap är branschen plågad av stölder och kriminalitet. Därför inrättar Transportföretagen en ny tjänst som säkerhetschef för att stötta medlemmar och bevaka den politiska utvecklingen. Per Geijer tillträder som Säkerhetschef för Transportföretagen den första juni.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye