Äntligen dags för en svensk bioekonomistrategi

Regeringens bioekonomiutredningen har idag presenterat sitt slutbetänkande.
Hus, värme, drivmedel, papper, kemikalier. Allt och mycket mer är möjligt att skapa med förnybara resurser och det är det som bioekonomin syftar till. Bioekonomi är när vi skapar ekonomiskt värde av förnybara råvaror från jord, skog och vatten.

Bioekonomi skapar utveckling och sysselsättning i hela Sverge.
Bioekonomi skapar utveckling och sysselsättning i hela Sverge. Bilden fri att användas.

– Sverige är ett land som har fantastiska möjligheter att få bioekonomin att växa. Vi har ansvarsfulla skogsägare, god tillgång på biomassa, innovativa forskningsmiljöer och moderna industrier, säger Paul Christensson och är tydlig med förväntningarna framåt, säger Paul Christensson.

Sedan sommaren 2022 har utredaren Lena Ek och hennes sekretariat arbetat med att ta fram ett förslag till bioekonomistrategi för Sverige. En långsiktig strategi ska bidra till hållbar tillväxt och klimatnytta, samt skapa stärkt försörjningsförmåga och minska sårbarheten.

– Nu ser vi fram emot att politiken gör verkstad av förslagen. Det är till exempel självklart att ett land som Sverige borde ha en handlingsplan för ökad träanvändning, säger Paul Christensson, ordförande för LRF Skogsägarna.

Bioekonomin har alltid varit en del av Sveriges ekonomi. Historiskt har dock syftet och behovet varierat. Idag är det tydligt att en utvecklad och innovativ bioekonomi har en avgörande betydelse för samhällets hållbara utveckling.

- LRF har länge efterlyst en strategi och vi är glada att den nu tar ytterligare ett steg mot att bli verklighet, säger Paul Christensson, ordförande för LRF Skogsägarna.

Utredningen har sedan tidigare också presenterat ett förslag på intäktsgarantier för ökad inhemsk biodrivmedelsproduktion.

Länk till utredningen: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/12/sou-202384/

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 60 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP. Källa: Jordbruksverket www.lrf.se - http://www.lrf.se/

13 000 underskrifter för minskad vildsvinsstam5.7.2024 09:12:08 CEST | Pressmeddelande

Naturvårdsverket har i ett pressmeddelande gått ut med statistik som visar att trafikolyckor med vildsvin nu ökar. Det är indikationer på en växande vildsvinsstam och är mycket allvarligt. LRF har länge varnat för det stora vildsvinsbeståndet och det är bra att Naturvårdsverket är tydliga med att snabba insatser behövs för att bromsa den mycket oroande utvecklingen. Men det räcker inte att, som Naturvårdsverket skriver, markägare och jägare ska vara uppmärksamma på hur stammen utvecklas lokalt och ta till åtgärder som jakt och skrämsel. Det kan aldrig vara upp till enskilda markägare eller jägare att ensamma bestämma hur mycket vilt vi kan tolerera i landet.