SBAB har nöjdast kunder för femte året i rad

För femte året i rad har SBAB nöjdast kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som idag presenterar sin årliga fokusstudie om kundnöjdhet för bolån och fastighetslån.

När det gäller bolån till privatpersoner får SBAB betyg 73,8 vilket är långt över branschsnittet på 65,5. För fastighetslån är det sjätte året i rad som SBAB har högst kundnöjdhet med ett betyg på 73,5 vilket kan jämföras med branschsnittet på 68,7.

– Vi är otroligt stolta över att ännu en gång ha Sveriges nöjdaste kunder för både bolån och fastighetslån. Det här året har varit tufft för många hushåll och företag med hög inflation och kraftiga räntehöjningar. I dessa oroliga är det särskilt viktigt att vara tillgänglig, ge goda råd och bra service. Det tror jag har varit en stark bidragande faktor till det fina betyg som våra kunder ger oss, säger Mikael Inglander, VD på SBAB.

I årets rapport pekar SKI på att frågor kopplade till förtroende blivit viktigare. En banks image och att de varit med länge i branschen har blivit viktigare vid val av leverantör. En annan parameter som har ökat handlar om huruvida man har varit kund sedan tidigare. Men det allra viktigaste vid valet är bra service och därefter kommer frågan kring räntor och avgifter.

– När en kund kontaktar oss får de alltid hjälp av en licensierad rådgivare, vilket garanterar en hög expertis och snabb handläggning. Vår ambition är att det ska vara tryggt och enkelt att vara kund hos oss, säger Mikael Inglander.

Enligt SKI utmärker sig SBAB för att det är enkelt att bli och vara kund i banken och för bra funktionalitet kring digitala tjänster.

Om Svenskt Kvalitetsindex

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett oberoende undersökningsföretag som genomför kund- och medarbetarstudier.

Om undersökningen

Datainsamlingen från Svenskt Kvalitetsindex pågick under oktober och november 2023. Totalt samlades ca 5500 intervjuer in.

Läs mer om SKI:s Branschundersökning  här

Om SBAB

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och mäklarguiden Hittamäklare är en del av SBAB:s trygga och enkla tjänster för bolån och boendeekonomi utan krångel. Antal bolånekunder uppgår till 288 000 och 571 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 september 2023). SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, hittamaklare.sefacebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank

Hushållens köpkraft tar glädjeskutt22.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Svensk ekonomi mjuklandar. BNP står och stampar samtidigt som arbetslösheten ökar måttligt. Inflationsmålet är i praktiken uppnått och Riksbanken sänker därför räntan till 2,75 procent. Löner som ökar mer än inflationen gör att hushållens köpkraft tar ett litet glädjeskutt efter två tunga år. Hushållens konsumtion börjar återigen växa så smått efter att ha krympt i närmare två års tid. Bostadspriserna ökar med ett par procent. Den rörliga bolåneräntan sjunker till 3,3 procent till januari 2026. Ett kraftigt nedpressat bostadsbyggande bidrar till den låga BNP-tillväxten och en ökad bostadsbrist. Det är några av slutsatserna i prognosen för 2024 i årets första nummer av Bomarknadsnytt som publiceras i dag.

Bostadsägarna vädrar morgonluft15.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Bostadsägarnas optimism om bostadsprisernas utveckling ökar sett till skillnaden mellan hur många som tror på stigande respektive fallande bostadspriser på ett års sikt. 42 procent tror på stigande priser på ett års sikt och främsta skälet till detta anges vara sjunkande räntor. 9 procent tror på fallande priser och 40 procent tror på stillastående priser på samma tidshorisont. Bostadsägarna är generellt sett mer optimistiska om prisernas utveckling jämfört med bostadsspekulanter och de som hyr. Om elpriserna stiger tror 71 procent att det kan påverka bostadspriserna negativt. Detta visar SBAB:s mätning av drygt 1100 bostadsägares prisförväntningar (Housing Price Expectations – HPE) för årets första kvartal.