Schibsted

Johan Strömberg tar plats i styrelsen – lämnar vd-rollen

Dela

Podmes grundare och delägare Johan Strömberg förbereder en mjuk sorti från rollen som vd för podcast-tjänsten. Istället kommer han att ta plats i Podmes styrelse. ”Det är rätt tid att göra den här förändringen. Podme har en bra och stark position och jag ser fram emot att i en ny roll vara med och utveckla tjänsten", säger han.

Johan Strömberg kommer att lämna rollen som vd för att istället gå in som ledamot i Podmes styrelse. En rekryteringsprocess att hitta hans efterträdare har nu inletts. Foto: Paulina de Klerk
Johan Strömberg kommer att lämna rollen som vd för att istället gå in som ledamot i Podmes styrelse. En rekryteringsprocess att hitta hans efterträdare har nu inletts. Foto: Paulina de Klerk

2017 grundade Johan Strömberg, tillsammans med Niklas Julin, podcast-tjänsten Podme. 2019 gick Schibsted in som minoritetsägare och två år senare som majoritetsägare, med 91 procent. Grundaren Johan Strömberg har under alla år haft rollen som vd.

– Det har varit fantastiskt att bygga en helt unik podcast-tjänst, först i Sverige och sedan med Schibsted i ryggen expandera till övriga Norden, Norge och Finland. Nu känns det som rätt tid att ta ta en annan position i det här bygget och låta nya förmågor fortsätta ta Podme till nästa nivå, säger Johan Strömberg.

Han kommer att sitta kvar på vd-posten till dess att en efterträdare är på plats. Rekryteringen har precis startat. 

– Johan Strömberg har gjort fantastiska insatser som bidragit till att göra den nordiska poddmarknaden till en av världens främsta. Det hade inte gått utan hans entusiasm och entreprenörskap och det är jag väldigt tacksam för. Jag har respekt för att han nu väljer att minska på det operativa ansvaret, men också väldigt glad över att han blir kvar i styrelsen. Det gör att vi kan fortsätta ta vara på Johan Strömbergs kompetens inom podcast, hans innovationsförmåga och entreprenörskap, säger Tor Jacobsen, SVP Product & Consumer i Schibsted News Media och styrelseordförande i Podme.

Rekryteringsprocessen att hitta en ny vd inleds omgående. Sökandet kommer att ske både externt och internt och den nya vd:n blir essentiell för att fortsätta utveckla tjänsten framöver.

På några få år – i takt med att ljud blivit allt viktigare för mediekonsumenterna – har Podme blivit en av Schibsteds största prenumerationsaffärer.

– Vi ser att ljud stadigt blir allt viktigare för konsumenterna, det är en trend vi tror kommer att bli ännu starkare framöver. Vi ser också att Podme har en otroligt viktig roll i Schibsteds ekosystem, tillsammans med våra mediehus, säger Tor Jacobsen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Strömberg, vd, Podme. Telefon: +46 70 441 06 75. E-post: johan@podme.com.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Johan Strömberg kommer att lämna rollen som vd för att istället gå in som ledamot i Podmes styrelse. En rekryteringsprocess att hitta hans efterträdare har nu inletts. Foto: Paulina de Klerk
Johan Strömberg kommer att lämna rollen som vd för att istället gå in som ledamot i Podmes styrelse. En rekryteringsprocess att hitta hans efterträdare har nu inletts. Foto: Paulina de Klerk
Ladda ned bild

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Podme är en av våra digitala tjänster.

Schibsted
Kungsbron 13
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye