Hyrorna för Kopparstaden för 2024 är klara

Hyresgästföreningen och Kopparstaden har nått en uppgörelse i årets hyresförhandlingar för företagets 6 020 hyreslägenheter.

Resultatet är en överenskommelse för två år där

• Hyrorna för samtliga Kopparstadens lägenheter höjs med 4,75% från och med 1 januari 2024
  • Hyrorna för samtliga Kopparstadens lägenheter höjs med 4,25% från och med 1 januari 2025

Hyreshöjningen för 2024 motsvarar 60 kr per m² och år eller i genomsnitt 307 kr per lägenhet och månad.

- Den rådande ekonomiska krisen har gjort årets förhandlingsomgång extra tuff och det är inget tvivel om att hyreshöjningarna kommer att slå hårt mot Faluns redan pressade hyresgäster, men vi bedömer att detta var den bästa överenskommelsen under förutsättningarna om inte underhåll och förvaltning ska behöva ta stryk, säger Pekka Ovaska, ordförande Hyresgästföreningen i Falun.

- Det är tack vare att vi mött Kopparstaden i ömsesidig respekt och förståelse för varandras intressen och att vi för förhandlingarna på ett underlag som balanserar partsintressena som gjort att vi kunnat hitta en överenskommelse i ett mycket komplicerat förhandlingsläge, säger Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg Hyresgästföreningen region Mitt.

Kontakt: Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg Hyresgästföreningen 070-245 46 13 eller marcus.kjellin@hyresgastforeningen.se.

Karlstads privata hyresvärdar väljer rättsprocess framför hyresförhandling18.1.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Branschorganisationen Fastighetsägarna GFR frånträder förhandlingarna om 2024 års hyror för privata hyresvärdar i Karlstad kommun. I stället vill Fastighetsägarna ta en rättstvist och låta hyrorna avgöras av en skiljeman tillsatt av hyresnämnden. Detta sker i ett läge då Fastighetsägarna träffat Hyresgästföreningen vid endast fyra tillfällen och förhandlingsprocessen inte ens är ordentligt inledd.