Hyresförhandlingarna klara med Hallbo

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Hallbo (Hallsbergs Bostadsstiftelse) är klar. Resultatet är en överenskommelse om hyresjusteringar för de kommande tre åren. Hallbo höjer hyrorna med 2,1 procent den 1 januari och ytterligare 2,1 procent den 1 juli 2024.

- Nivåmässigt är det okej med det tanke på de förutsättningar som råder i år och att höjningen delas upp under året underlättar för många hyresgäster, konstaterar Hyresgästföreningens förhandlingsledare Jonas Gabrielsson.

- Det skapar också förutsägbarhet med ett längre tidsperspektiv än ett år.

Upplägget för överenskommelsen liknar den som gjordes i Askersund förra året men har utökats med ytterligare ett år.

- Vi har haft bra diskussioner och tycker att det är positivt att bolaget även ser till hyresgästernas situation och vågar visa omsorg, avslutar Jonas Gabrielsson.

Överenskommelsen i korthet:
Hyresjusteringar de kommande tre åren inom Hallbo:

• 2,1 % 1 januari 2024
  • 2,1 % 1 juli 2024
  • 2,1 % 1 januari 2025
  • 2,1 % 1 juli 2025
  • 2,1 % 1 januari 2026
  • 2,1 % 1 juli 2026

Fakta:

Hallbo har ca 700 (696) lägenheter

En hyreshöjning på 2,1 procent innebär en höjning på 105 kr med 5 000 kr i månadshyra och 157,50 kr med en hyra på 7500 kr.

Kontakt: Jonas Gabrielsson, förhandlingsledare 070 - 647 70 50 eller jonas.gabrielsson@hyresgastforeningen.se

Efter strandade förhandlingar – nya hyror klara för Degerforsbyggens hyresgäster29.2.2024 13:30:00 CET | Pressmeddelande

Hyreshöjningen för hyresgästerna i det allmännyttiga bostadsbolaget i Degerfors, Degerforsbyggen, är nu klara. Det står klart efter att Hyresmarknadskommittén (HMK), som hanterar ärenden där allmännyttiga företag och Hyresgästföreningen inte kan komma överens, meddelat sitt beslut. Beslutet är bindande för båda parter och innebär att hyrorna höjs med 5,5 procent från den 1 februari 2024. Degerforsbyggen hade yrkat på 10,32 procent från den 1 januari.