Schibsted

De kan bli årets klimatjournalister 2023

Dela

Peter Alestig, Arne Müller och Staffan Lindberg är nominerade till Aftonbladets Klimatjournalistpris 2023.

Peter Alestig, Dagens Nyheter, Staffan Lindberg, Aftonbladet, och Arne Müller, frilans.
Peter Alestig, Dagens Nyheter, Staffan Lindberg, Aftonbladet, och Arne Müller, frilans.

Peter Alestig, Arne Müller och Staffan Lindberg nomineras till Aftonbladets Klimatjournalistpris 2023. Alla tre står för ett skickligt journalistiskt hantverk och har med sina granskningar satt stort avtryck i debatten, men också utkrävt ansvar i klimatfrågan.

Klimatjournalistpriset delas ut av Aftonbladet och ska enligt kriterierna gå till journalister som under det senaste året utmärkt sig med särskilda prestationer inom klimatjournalistikens område och som antingen skildrat klimatförändringens påverkan inom olika samhällsområden, genomfört en granskning eller gjort avslöjanden som satt avtryck i samhällsdebatten.

Mycket stor vikt läggs också vid det ansvarsutkrävande perspektivet, där makthavare ställs till svar för sina beslut och göranden. Priset ska uppmuntra till nytänkande och ökad kompetens inom journalistik som rör klimatförändringarna.

Peter Alestig, Dagens Nyheter
I en rad uppmärksammade artiklar, reportage och krönikor, har DN:s klimatredaktör närgranskat regeringens klimatlöften och hur Sverige ska leva upp till de högt ställda ambitionerna. Med utmärkt källarbete har Peter Alestig kunnat ge en unik inblick från klimatarbetet i maktens korridorer – och ställt de tuffa frågorna som en följd av sin granskning.  

Staffan Lindberg, Aftonbladet
I sina två stora granskningar av H&M:s verksamhet, avslöjar Staffan Lindberg klädproduktionens mörka kretslopp – från tillverkningen i Bangladesh till slutsationen i Afrika. Med unik metod och intensivt fotarbete kan han avslöja hur båda processerna får samma konsekvens – förorenade vattendrag och stränder, samt brutna löften om hållbarhet.

Arne Müller, frilans
I sin bok "Norrsken – drömmen om den gröna industrin" frilägger Arne Müller den gröna omställningens inneboende paradoxer och avslöjar det hisnande gapet mellan våra tillgångar och behov i klimatomställningen.  

I en intensiv jakt på svar, närgranskar han den nödvändiga förändringens möjligheter och ställer de obekväma frågorna kring hur vi ska lösa framtidens energiutmaningar.

I juryn för Aftonbladets Klimatjournalistpris sitter Johan Rockström, professor i global miljövetenskap, Kerstin Brunnberg, tidigare vd på Sveriges Radio och gästprofessor vid JMG, och Jonathan Jeppsson, nyhets- och grävchef på Aftonbladet.

– Eftersom framtiden bestäms i detta nu är journalistikens bidrag omistliga för att människor ska vara välinformerade. Stor kunskap är förutsättningen för granskning, analys och tillgänglighet och det utmärker den journalistik Aftonbladets klimatjouranalistpris vill uppmuntra till, säger Kerstin Brunnberg.

– För att bli nominerad till Klimatjournalistpriset krävs ansvarsutkrävandet av allra yppersta klass. Det här är ett sätt för oss på Aftonbladet att bidra till en vidareutveckling av klimatjournalistiken, i en riktning där journalistiken inte bara är beskrivande utan även ställer makthavare mot väggen. Årets nominerade har med sina granskningar uppfyllt prisets kriterier, både när det gäller att sätta avtryck i debatten och utkräva ansvar i klimatfrågan, säger Jonathan Jeppsson.

Prissumman är på 25 000 kronor och vinnaren presenteras den 19 december.

Aftonbladets klimatjournalistpris delas ut för tredje gången. Tidigare års vinnare är Alexandra Urisman Otto, reporter på Dagens Nyheter, samt Malin Crona och Lisa Svensson, på SVT:s Uppdrag Granskning.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonathan Jeppsson, nyhets- och grävchef, Aftonbladet. Telefon: 070-266 23 97. E-post: jonathan.jeppsson@aftonbladet.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Staffan Lindberg, Aftonbladet.
Staffan Lindberg, Aftonbladet.
Ladda ned bild
Arne Müller, frilans.
Arne Müller, frilans.
Ladda ned bild
Peter Alestig, Dagens Nyheter.
Peter Alestig, Dagens Nyheter.
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye