Spendrups Bryggeri AB

Alga Insulation vinner Familjen Spendrups stipendium

Dela

Familjen Spendrup vill uppmuntra och stödja unga entreprenörer i Sverige genom ett årligt återkommande stipendium som har delats ut till tidigare UF-elever sedan 2008. I år går stipendiet till Janna Nasser och William Khzouz som driver Alga Insulation – med ambitionen att bidra till en mer hållbar byggindustri genom miljövänlig isolering gjord av alger.

Jens Spendrup, Anna Spendrup, William Khzouz, Janna Nasser, Ulf Spendrup och Sara Spendrup
Jens Spendrup, Anna Spendrup, William Khzouz, Janna Nasser, Ulf Spendrup och Sara Spendrup

Syftet med Familjen Spendrups stipendium är att uppmuntra och stärka unga entreprenörer som visat på god affärsmässighet och utmärkande entreprenörsegenskaper. Målet är att flera unga ska våga ta steget att starta eget. Prissumman är på 50 000 kronor.

Stipendiet delas ut till tidigare UF-elever som har startat eller har för avsikt att starta upp ett företag efter UF-året. Årets stipendiater heter alltså Janna Nasser och William Khzouz och driver företaget Alga Insulation, med affärsidén att ta vara på alger och ge dem nytt liv som isolering inom byggindustrin.

För en hållbarare byggindustri

Idag står byggindustrin för 20 procent av Sveriges totala utsläpp varje år. Byggindustrins utsläpp är en faktor som ofta glöms bort i hållbara lösningar för klimatet.

Vi på Alga vill bidra till en hållbarare byggindustri genom vår isolering. Det sker en ökad efterfrågan på isolering och många tilläggsisolerar för att minska energianvändningen på grund av dagens höga elpriser. Med tanke på utsläppen som dagens isoleringsmaterial bidrar till har betydelsen av ett miljövänligt alternativ aldrig varit större, säger Janna Nasser och William Khzouz på Alga Insulation.

För närvarande arbetar Alga Insulation med prototyputveckling och laborativa tester i syfte att få de certifieringar som krävs för försäljning. Det gör dem i samarbete med forskare och branschexperter. Produkten ska finnas på den svenska marknaden inom två år.

Till nytta för både miljön och kustkommunerna

Ytterligare en miljöfördel med produkten är att den förväntas bidra till renare stränder. I dagsläget samlas alger upp och förvaras för att sedan tillföras till havet igen i slutet av sommaren. Återföringen av alger bidrar till övergödning i haven och påverkar den biologiska mångfalden när alger i stora mängder tar upp syre från havsbottnarna, vilket utgör en fara för både växter och djur.

De ofantligt stora volymer, 400 000 ton alger årligen, som spolas upp bara i södra Sverige gör alghanteringen till ett återkommande och kostsamt problem för kustkommunerna varje år. För kommunerna innebär det därför en fördel att algerna samlas upp, då det bidrar till en ökad turism och renare stränder och hav.

Nyligen träffade stipendiaterna Jens och Ulf Spendrup och kusinerna Sara och Anna Spendrup på Spendrups huvudkontor i Stockholm för att prata entreprenörskap med familjen och diskutera Algas framtid, utmaningar och möjligheter.

  • Janna och William är verkligen värdiga mottagare av Familjen Spendrups stipendium och de är inspirationskällor för vad som är möjligt med sitt UF-år. Det är extra glädjande att de drev UF-företag som elever på naturvetenskapsprogrammet, där vi ser ett allt större intresse för entreprenörskap, och stärker oss i vår drivkraft att UF-företagande är för alla. Ska vi bygga en mer hållbar framtid behövs fler innovationer, säger Tove Jarl, vd på Ung Företagsamhet. 

Motiveringen:

Årets vinnare av Familjen Spendrups stipendium går till två kreativa entreprenörer med ett nytänkande so städar stränder, håller oss varma och löser byggindustrins klimatmål. Med en tydligen plan för de kommande fram åren är vi övertygade om att de når sina mål och verkligen gör skillnad och blir en förebild inom hållbart företagande.

Bilder

Janna Nasser och William Khzouz, Alga Insulation
Janna Nasser och William Khzouz, Alga Insulation
Ladda ned bild
Tove Jarl, VD UF Sverige
Tove Jarl, VD UF Sverige
Ladda ned bild

Om Spendrups

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye