Spark & Grow

Artikel HRsvepet: Affärsnära HR – navigera dig fram i framtidens företagsdjungel

Dela

I en galet snabb företagsvärld, där gamla regler inte längre gäller och traditionella jobbroller är som bortblåsta, står ledarna inför en episk utmaning – att återuppfinna HR och få det att smälta perfekt in i det stora företagspusslet. Vad innebär affärsnära HR, varför är det så avgörande, och hur i hela friden ska företag göra?

Lovisa Lönnqvist, Grundare Spark & Grow Foto: Alexander Rooth
Lovisa Lönnqvist, Grundare Spark & Grow Foto: Alexander Rooth

Att vara affärsnära i sin HR handlar om att skippa de gamla personalhanteringskonventionerna och i stället se HR som en strategisk partner i jakten på företagets stora mål. Det handlar om att förstå affärens behov, koppla samman dem med människorna och kulturen i organisationen, och driva förändring på sätt som har direkt affärspåverkan. Man kopplar helt enkelt HR till den ekonomiska siffran på sista raden.

Tänk utanför boxen
I dagens snabbt föränderliga värld, präglad av teknologiska framsteg och affärsmässiga omvälvningar, är det avgörande att företag anpassar sig snabbt. HR måste nu mer än någonsin vara i perfekt samklang med företagets övergripande affärsstrategi.

Den intensiva konkurrensen i affärsvärlden idag gör att rätt talang kan vara skillnaden mellan framgång och misslyckande. För att attrahera och behålla dessa högkvalitativa talanger, måste HR-avdelningar tänka utanför boxen. De behöver agera som marknadsförare, säljare och strategiska tänkare.

För att verkligen förstå och värdera en individs bidrag till företaget, måste HR också ha en djupare insikt i hur varje enskild medarbetares prestation påverkar företagets större mål. Enbart kvantitativa mätvärden räcker inte; det krävs en djupgående förståelse för hur varje individ bidrar till företagets framgång och hitta mätvärden på det.

Så här gör du för att jobba affärsnära med HR:

  • Förstå affärsstrategin: HR måste aktivt delta i affärsplaneringsprocessen, förstå företagets vision, mission och strategiska mål. Det gäller att hela HR-avdelningen får en förståelse för att få den faktiska effekten.

  • Dyk in i det datadrivna: Använd data för att ta fram insikter om medarbetarna, identifiera kompetensgap och förutsäga den framtida talangen.

  • Bli affärshjältar: Träna upp HR-teamen i att bli en del av affärsvärlden, inklusive färdigheter som förändringsledning.  

  • Samarbeta med andra avdelningar: Skapa starka band mellan HR och andra avdelningar, för att säkerställa att HR-initiativ stödjer affärsmålen. Det gäller också i Employer Brand arbetet att samarbeta med marknad och säljteamen.

  • Förändringsledning: HR bör leda och stödja förändringsinitiativ, från teknikimplementeringar till kulturella skiften.

Ett sista medskick
Affärsnära HR är inte bara en trend eller en ”nice-to-have” – det är framtiden! Genom att omfamna denna strategiska roll kan HR-chefer och företagsledare säkerställa att deras organisationer inte bara överlever, utan blomstrar i en tid av ständig förändring.

Kontakter

Bilder

Lovisa Lönnqvist, Grundare Spark & Grow Foto: Alexander Rooth
Lovisa Lönnqvist, Grundare Spark & Grow Foto: Alexander Rooth
Ladda ned bild

Länkar

Om oss

Spark & Grows passion ligger i att tillsammans med företag och organisationer identifiera, utveckla och stärka det som är unikt för varumärket.

Vi har många års erfarenhet av och spetskompetens inom marknadsföring, HR, automation och säljdrivande kommunikation och vi erbjuder både tjänster inom marknadsföring och inom HR. 

Målet är att du ska stärka din marknadsposition, skapa en bra arbetsplats och få rätt förutsättningar på plats för att skapa framgång.

Följ Spark & Grow

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spark & Grow

Spark & Grow utmanar traditionella konventioner inom Employer Branding med projektet "Meliva - Med hjärtat på rätt plats"8.4.2024 17:12:22 CEST | Pressmeddelande

Spark & Grow har utmanat standarden för employer branding i Sverige genom att deras innovativa projekt "Meliva - Med hjärtat på rätt plats" nu tävlar i toppen av den ansedda tävlingen Employer Brand SM, Magnet Awards inom kategorin Kultur & Engagemang. Detta erkännande understryker byråns förmåga att skapa engagerande arbetskulturer på ett kostnadseffektivt, transparent och tidsbesparande sätt.

Företag som ghostar sina kunder - en skamfläck på nätet13.10.2023 11:43:00 CEST | Blogginlägg

Vi lever i en digital era där nästan allt vi gör sker online. Vi shoppar, kommunicerar, lär oss och mycket mer via internet. Men det finns en företeelse som blivit allt vanligare, och som kan vara otroligt frustrerande – nämligen när företag "ghostar" sina potentiella kunder. De flesta är bekanta med termen när det kommer till dejting, men tyvärr har fenomenet hittat sin väg även in i företagsvärlden.

Konsten att vara en bra beställare av kommunikation27.9.2023 09:33:00 CEST | Blogginlägg

Som marknadschef ställs du ständigt inför utmaningen att kommunicera ditt företags värdeerbjudande på ett sätt som engagerar och når rätt målgrupp. Ett av de mest effektiva sätten att göra detta på är genom välgenomtänkta kommunikationskampanjer. Men att vara en bra beställare av dessa kampanjer kan vara svårare än man tror. Varför är det så? Och hur kan du som marknadschef förbättra ditt arbete i den här rollen?

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye