Konsten att vara en bra beställare av kommunikation
Som marknadschef ställs du ständigt inför utmaningen att kommunicera ditt företags värdeerbjudande på ett sätt som engagerar och når rätt målgrupp. Ett av de mest effektiva sätten att göra detta på är genom välgenomtänkta kommunikationskampanjer. Men att vara en bra beställare av dessa kampanjer kan vara svårare än man tror. Varför är det så? Och hur kan du som marknadschef förbättra ditt arbete i den här rollen?
Kommunikation är en konst, inte en vetenskap
Det första vi behöver komma ihåg är att kommunikation är en konstform. Det finns inget entydigt rätt eller fel, vilket kan göra det svårt att definiera exakt vad man vill ha. Som beställare behöver du ha en klar vision för vad du vill uppnå med din kampanj, men du behöver också vara öppen för kreativa lösningar som din byrå presenterar.
Var modig i dina val
I dagens snabbföränderliga medielandskap kan det vara lockande att följa strömmen och köra på beprövade koncept. Men de mest framstående kampanjerna är ofta de som vågar sticka ut, de som vågar vara annorlunda. Modet att tänka utanför boxen och att ta risker kan leda till banbrytande kampanjer som verkligen gör avtryck. Vill du veta mer om hur man blir modigare i sina marknadsföringsval? Läs vårt blogginlägg om att våga ta steget och bli modigare: "Hur man blir en modig marknadschef".
Förståelse för din målgrupp
En vanlig fallgrop är att man som marknadschef tror att man vet exakt vad målgruppen vill ha, baserat på tidigare erfarenheter eller antaganden. Men världen förändras ständigt, och det gör också din målgrupp. Att regelbundet ta reda på vad de faktiskt tycker och känner kan ge värdefulla insikter som gör din kampanj mer träffsäker.
Tydlig kommunikation med din byrå
Ett av de största misstagen man kan göra är att inte kommunicera tydligt med sin byrå. Det är viktigt att vara tydlig med dina förväntningar, men också att lyssna på deras expertis. Ett nära samarbete där båda parter känner att de kan tala öppet och ärligt leder oftast till de bästa resultaten.
Våga utvärdera och justera
Ingen kampanj är perfekt från start. Våga utvärdera resultaten, ta till dig feedback och var beredd att göra justeringar om det behövs. Flexibilitet kan vara nyckeln till en framgångsrik kampanj.
Som stöd i ditt arbete har vi skapat en guide som hjälper dig att förstå de olika stegen i processen och vilka saker du bör tänka på som beställare. I guiden hittar du även en checklista som kan vara till stor hjälp i planeringsfasen.
›› Länk till vår guide med checklista ‹‹
Att vara en bra beställare av kommunikationskampanjer är en utmaning, men med rätt inställning, verktyg och samarbete kan du säkerställa att din kampanj blir den bästa möjliga.
Nyckelord
Kontakter
Therese BengtssonVD och Grundare
Tel:073-630 90 66therese.bengtsson@sparkgrow.seLänkar
Om oss
Spark & Grows passion ligger i att tillsammans med företag och organisationer identifiera, utveckla och stärka det som är unikt för varumärket.
Vi har många års erfarenhet av och spetskompetens inom marknadsföring, HR, automation och säljdrivande kommunikation och vi erbjuder både tjänster inom marknadsföring och inom HR.
Målet är att du ska stärka din marknadsposition, skapa en bra arbetsplats och få rätt förutsättningar på plats för att skapa framgång.
Följ Spark & Grow
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spark & Grow
Isabella Löwengrip och Sheila Arnell: ”Nu ändrar vi format och blir ännu mer tillgängliga”15.11.2024 16:54:11 CET | Pressmeddelande
Varje vecka lockar entreprenören Isabella Löwengrip och bästa vännen tillika yogaprofilen Sheila Arnell tusentals lyssnare till sin podd, Isabella söker Sheila. Sedan 2020 bjuder de in följarna till personliga samtal om alltifrån känslan av att vara sårbar och otillräcklig, till framtidsdrömmar, hälsotips och vardagssituationer. Den 17 november släpper duon för första gången sin podd i nytt format; vodcast.
Spark & Grow utmanar traditionella konventioner inom Employer Branding med projektet "Meliva - Med hjärtat på rätt plats"8.4.2024 17:12:22 CEST | Pressmeddelande
Spark & Grow har utmanat standarden för employer branding i Sverige genom att deras innovativa projekt "Meliva - Med hjärtat på rätt plats" nu tävlar i toppen av den ansedda tävlingen Employer Brand SM, Magnet Awards inom kategorin Kultur & Engagemang. Detta erkännande understryker byråns förmåga att skapa engagerande arbetskulturer på ett kostnadseffektivt, transparent och tidsbesparande sätt.
Artikel HRsvepet: Affärsnära HR – navigera dig fram i framtidens företagsdjungel17.11.2023 10:32:00 CET | Blogginlägg
I en galet snabb företagsvärld, där gamla regler inte längre gäller och traditionella jobbroller är som bortblåsta, står ledarna inför en episk utmaning – att återuppfinna HR och få det att smälta perfekt in i det stora företagspusslet. Vad innebär affärsnära HR, varför är det så avgörande, och hur i hela friden ska företag göra?
Företag som ghostar sina kunder - en skamfläck på nätet13.10.2023 11:43:00 CEST | Blogginlägg
Vi lever i en digital era där nästan allt vi gör sker online. Vi shoppar, kommunicerar, lär oss och mycket mer via internet. Men det finns en företeelse som blivit allt vanligare, och som kan vara otroligt frustrerande – nämligen när företag "ghostar" sina potentiella kunder. De flesta är bekanta med termen när det kommer till dejting, men tyvärr har fenomenet hittat sin väg även in i företagsvärlden.
eGuide: 5 KPI som visar resultatet av säljdrivande marknadsföring18.8.2023 09:46:00 CEST | Blogginlägg
Förstå resultatet av säljdrivande marknadsföring med KPI:er + räkneexempel Jag har designat denna guide för att den ska vara: ✅ Lättläst – inga komplicerade termer utan bara raka rör. ✅ Inspirerande – för att tända den där gnistan för ditt företags framtid. ✅ Användbar – konkret information som du direkt kan tillämpa i ditt dagliga arbete.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum