Riksteatern

Riksteaterns Kommunikationschef lämnar

Dela

Maureen Hoppers lämnar rollen som Kommunikationschef på Riksteatern efter 5 år. Hoppers har varit en central talesperson för Riksteatern och haft övergripande ansvar för kommunikation, förenings- & medlemsutveckling, marknads- & publikutveckling samt press & PR.

Foto: Sören Vilks
Foto: Sören Vilks

– Vilka år det har varit! Under Maureens tid har Riksteatern vässat sin strategiska kommunikation i olika kanaler, stärkt varumärket, hållit ihop en tydlig kommunikation och riktning under pandemin och verkat för att Riksteatern blivit en ännu tydligare röst för scenkonst för alla, överallt. Det har bidragit till en folkrörelse man både känner igen – och känner igen sig i. Jag önskar Maureen lycka till med alla framtida förehavanden, säger Susanna Dahlberg, vd för Riksteatern.

Hoppers har under sin tid på Riksteatern varit avdelningschef för Förening, försäljning och kommunikation och utvecklat flera delar av den verksamheten som även inkluderat chefredaktörskap av medlemstidningen Scenen, press, marknadsföring- & publikutveckling, försäljning och arrangörsstöd. Arbetet har uppmärksammats och resulterat i flera priser, bl.a. Publishingpriset och Svenska Designpriset. 

–  Det är med blandade känslor jag har bestämt mig för att lämna Riksteatern efter fem år och två kongresser. Tiden är rätt. Tillsammans med ett fantastiskt team har vi nått flera viktiga milstolpar. Det har varit spännande och intensiva år som bland annat innefattat en digitaliseringsresa, ett gediget omställningsarbete under pandemin och ett omfattande strategiskt arbete med Riksteaterns varumärke. Jag är stolt över att ha varit en del av arbetet och stärkt bilden av Riksteatern som en tydligare folkrörelse och scenkonstinstitution. Jag tar med mig många varma minnen från min tid på Riksteatern, säger Maureen Hoppers.

VD Susanna Dahlberg är ställföreträdande Kommunikationschef tills vidare.
Hoppers lämnar sin roll den 15 december.

Kontakter

Om oss

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.

Följ Riksteatern

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Riksteatern

Riksteaterturné för succépjäs om förbjuden kärlek i 50-talets Västerbotten29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Vajlett och Rut är en förbjuden kärlekshistoria i en frireligiös by i 50-talets Västerbotten. En ung nyinflyttad lärarinna och en kortklippt postfröken fattar tycke för varandra. Men samtidigt som känslorna växer mellan dem växer skvallret och rädslan för att bli avslöjade. I regi av Karin Enberg, dramatiserad av Ninna Tersman efter Karin Alfredssons böcker. Ett samarbete mellan Riksteatern och Västerbottensteatern. Turnépremiär med Riksteatern, 3 mars Strängnäs.

P3 Dokumentär blir scenföreställning med Riksteatern – Gängkrigets start27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är en varm sommardag 2001. Näsets badplats i Göteborg är fylld med badande människor när plötsligt skarpa skott börjar studsa mellan klipporna. De här händelserna handlar P3 Dokumentärs "Skotten på Näsetbadet och gängkrigets start” om. I samarbete med Riksteatern får nu dokumentären en helt ny form och gestaltas av skådespelare. Turnépremiär på Stora Teatern i Göteborg den 14 mars.

Ny rapport: Svenskarna vill ta del av mer scenkonst – ekonomin håller oss tillbaka21.2.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Hela sju av tio svenskar önskar att de oftare tog del av teater, dans och annan scenkonst. Främsta hindret är ekonomi, följt av utbud och tidsbrist. Det visar en ny landsomfattande undersökning från Riksteatern som kartlagt allmänhetens relation till scenkonst. Om svenska folket själva får välja ska det vara mer kärlek, musik och politik på scen och de kändisar man allra helst sitter i salongen med är Marianne Mörck och Jonathan Unge.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye