Riksteaterns Kommunikationschef lämnar

Maureen Hoppers lämnar rollen som Kommunikationschef på Riksteatern efter 5 år. Hoppers har varit en central talesperson för Riksteatern och haft övergripande ansvar för kommunikation, förenings- & medlemsutveckling, marknads- & publikutveckling samt press & PR.

Foto: Sören Vilks

– Vilka år det har varit! Under Maureens tid har Riksteatern vässat sin strategiska kommunikation i olika kanaler, stärkt varumärket, hållit ihop en tydlig kommunikation och riktning under pandemin och verkat för att Riksteatern blivit en ännu tydligare röst för scenkonst för alla, överallt. Det har bidragit till en folkrörelse man både känner igen – och känner igen sig i. Jag önskar Maureen lycka till med alla framtida förehavanden, säger Susanna Dahlberg, vd för Riksteatern.

Hoppers har under sin tid på Riksteatern varit avdelningschef för Förening, försäljning och kommunikation och utvecklat flera delar av den verksamheten som även inkluderat chefredaktörskap av medlemstidningen Scenen, press, marknadsföring- & publikutveckling, försäljning och arrangörsstöd. Arbetet har uppmärksammats och resulterat i flera priser, bl.a. Publishingpriset och Svenska Designpriset.

–  Det är med blandade känslor jag har bestämt mig för att lämna Riksteatern efter fem år och två kongresser. Tiden är rätt. Tillsammans med ett fantastiskt team har vi nått flera viktiga milstolpar. Det har varit spännande och intensiva år som bland annat innefattat en digitaliseringsresa, ett gediget omställningsarbete under pandemin och ett omfattande strategiskt arbete med Riksteaterns varumärke. Jag är stolt över att ha varit en del av arbetet och stärkt bilden av Riksteatern som en tydligare folkrörelse och scenkonstinstitution. Jag tar med mig många varma minnen från min tid på Riksteatern, säger Maureen Hoppers.

VD Susanna Dahlberg är ställföreträdande Kommunikationschef tills vidare.
Hoppers lämnar sin roll den 15 december.

Om oss

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.